Fråga: Hej! Jag har problem att hitta friläge på min Sachs 50/3 LS . När motorn är i gång är det omöjligt men när den är avstängd så går det att hitta. Är det kopplingen som måste renoveras?
Tony
Svar: När det är svårt att hitta friläget ligger felet ofta hos kopplingen. Att du måste renovera kopplingen låter jag vara osagt, men det finns en del enkla saker att göra innan man river ner motorn. Först och främst – vad är det för olja i växellådan och hur mycket? Sachsmotorn ska ha 2 dl SAE 80 transmissionsolja. Även motorolja SAE 30 som säljs som gräsklipparolja fungerar bra då den nästan har samma viskositet som transmissionsolja SAE 80 (Motor- och transmissionsoljors viskositet mäts på olika sätt).
Nästa grej är att justera kopplingen. Ta bort ”S-luckan” på motorns högra sida och haka av kopplingsvajern från motorns kopplingsarm. Frigången (”A”) på denna arm ska vara 8-10 mm och detta justeras med justerskruven i kopplingens centrum (bild 15). Om det fortfarande krånglar blir nästa steg att ta bort transmissionskåpan och lossa på tryckplattan längst ut på korgen. Använd en särskild ”avdragare” (nedre bilden) när du tar bort de två plåtkilarna som håller tryckplattan.
Ta ur lamellerna och kolla att de är helt plana med en stållinjal eller planskiva. Minsta skevhet kan ge de problem du har. Misstänker du att det varit fel olja i motorn kan du tvätta rent lamellerna med lacknafta och testa igen med rätt olja. Fungerar det inte nu – ja, då kan det vara läge för en renovering.
Jim Lundberg





