Orkeslös Monark Monarped med Pilotmotor

Fråga: Hejsan Jim, jag undrar om du har nåt tips för min Monark Monarped 1954 med Pilotmotor. Efter att inte ha varit igång sedan 1959 fick jag den startad i juli efter en total renovering. Problemet är det att när jag sätter i ettans växel orkar inte mopeden av egen kraft utan jag måste skjuta på med fötterna, annars stannar den. Kan det ha något att göra med luftblandningen? För när jag tar bort luftfiltret varvar den betydligt bättre men absolut inte tillräckligt. Sen är det ju väldigt svårt att justera luftblandningen eftersom Pallasförgasare saknar luftskruv. Eller borde jag försöka med ett större munstycke? Det som nu finns i är 62.

Anders

 

Svar: När du nämner ”ettans växel” förmodar jag att det är ”växeln” kort och gott då jag tror att du har den enväxlade Pilotmotorn med rem som satt i Monark M 57 med flera. I så fall ska huvudmunstycket vara 52 enligt de uppgifter jag har. Då ska förgasaren dessutom heta Pallas F 8/9. Din motor borde fyrtakta rejält om munstycket är tio enheter större än normalt. Det kan förklara varför den varvar mer när luftfiltret tas bort – då får den lite mer luft som kompenserar för den stora mängden bensin den får av det för stora munstycket.

Men det förklarar inte automatiskt varför den är så klen i starten. En motor som får fet blandning kan vara stark på låga varv, men varvar aldrig ur. Har du möjlighet att låna en kompressionsmätare så kan du kolla trycket. Anslut mätaren till tändstiftshålet och trampa iväg några meter. Håll gärna full gas. Mätaren ska visa 4-5 kilo om kolvringar, packningar och pysventil är täta. Men börja med att leta upp ett mindre munstycke.

Jim Lundberg

Rulla till toppen