Fråga: Hej, Undrar om det är möjligt att ge hjälpström med ett 12-voltsbatteri till en bil utrustad med 6-volts system? Hur i så fall? 6-voltsbatteriet orkar inte dra runt motorn tillräckligt länge för att motorn ska starta.
VW
Svar: Det går att använda ett 12-voltsbatteri för att ge starthjälp till ett fordon med 6 volts systemspänning, men det är ingenting jag vill rekommendera. Båda batterierna belastas kraftigt även om det bara handlar om några sekunders inkoppling. Det farligaste med denna manöver är den kraftiga gnistbildning som uppstår när man kopplar ihop två batterier med så stor spänningsskillnad. Batterier avger knallgas vilket är en blandning av väte och syre. Denna gas är väldigt explosiv och gnistor (eller öppen eld) får därför inte förekomma i närheten av ett batteri. Även slutna batterier kan ge ifrån sig gas då de har säkerhetsventiler som öppnar om gastrycket blir för högt. När ett batteri sprängs så kommer det både syra och splitter farande.
Om man nu måste ge 12-volts starthjälp till en bil med 6 volt, exempelvis om den stannat på en motorväg bakom ett krön eller liknande och det är lite av en nödsituation, så måste den sista klämman till startkablarna anslutas så att gnistorna (det blir mycket gnistor!) inte når batteriet. Man ansluter därför den sista klämman till en jordad punkt på karossen långt från batteriet. På en minusjordad bil blir ordningen följande (typexempel för all starthjälp): Koppla ihop bilarnas pluspoler med den röda startkabeln. Anslut sedan den svarta kabeln till ena bilens minuspol. Anslut nu den andra kabeln till exempelvis ett bärjärn till stötfångaren eller liknade på den andra bilen. Det är nu strömkretsen sluts och gnistorna kommer. Starta snabbt och ta direkt bort kablarna i omvänd ordning – alltså, ta bort den sista klämman först.
Fast problemet i ditt fall ligger nog hos motorn och dess tändsystem. En bil med 6-voltssytem ska starta snällt – även i smällkalla vintern. Mitt tips är att se över motorn först och främst.
Jim Lundberg




