Fråga: Jag tänker köpa en Mercedes 280 1978. Den är i mycket gott skick men har tyvärr stått utomhus i kanske 5 till 10 år. Vad bör jag vidta för åtgärder innan start av motor? Något speciellt att tänka på med automatlådan? Tacksam för lite tips så att den fina bilen mår bra och inte tar skada vid uppstart.
Svar: Efter att ha kontaktat Mercedesexperten Ola Kristofersson kan jag ge dig följande tips: Innan du köper den bör du kontrollera rosten mycket noga, speciellt i den bakre delen av bilen. Det är tämligen komplicerat att åtgärda den rosten på den här modellen.
Om det ser okej ut bör du börja med att skruva av ventilkåpan och kontrollera att kamaxeln inte är rostig. Efter ett så pass långt stillestånd finns det en risk att kammen stått torr. Om den är rostig bör du inte starta motorn alls.
Vrid runt motorn till noll-läge och kontrollera att kamdrevet också står vid nollan. Om det skiljer uppemot en millimeter eller mer, kan det vara dags att byta kamkedja. Kontrollera även att vattenpumpen inte är glapp.
Skruva ur tändstiften och dra runt motorn för hand. Känn efter så den går lätt.
Om allt är okej så långt byter du oljan och slår även i en fingerborg olja i varje cylinder innan su drar runt den någon minut på startmotorn, givetvis utan tändstift.
Därefter är det lämpligt att ta ett kompressionsprov. Du skriver inte om det är en förgasarmotor eller om den har insprutning, men dessa bör givetvis också ses över innan start. Kylsystemet bör också rengöras och få ny kylvätska innan motorn körs. Ser kompressionsprovet bra ut är det bara att starta.
Växellådan kan du låta vara orörd tills du har kört, om det finns olja. Sedan bör du givetvis fylla på eller byta olja vid behov.
Okej, låt oss säga att motorn ser bra ut och låter bra så här långt. Men det finns en del svaga punkter på den här modellen som du bör kontrollera och åtgärda innan du kör med den. Bromsarna är nummer ett, kontrollera skivorna och oken, renovera vid behov och byt ut beläggen oavsett om de ser fina ut eller inte. Bromsbelägg är precis som bromsbackar färskvara. Bromsslangarna på den här modellen har en tendens att bli igensatta på insidan, och fungerar då som backventiler – byt vid minsta antydan till detta. Givetvis ska du även byta bromsvätskan.
Kontrollera framvagnens alla gummidetaljer, de är väldigt vanligt att de att mattas ut och bli smuliga vilket inte alls är bra om du ska köra bilen. Kontrollera även så att framvagnens alla stag inte glappar och åtgärda vid behov.
Bakaxeln brukar vara problemfri, men kontrollera så att det finns olja, och fyll på om det behövs. Kontrollera även gummidetaljerna på bärarmarna bak innan du kör med bilen, även de brukar torka ihop och kan vara riktigt smuliga. Hardyskivorna fram och bak på kardanstången brukar också ta stryk och att börja köra utan att ha kontrollerat dem är som att be om problem.
Har bilen styrservo ska den också kontrolleras, byt eller fyll på olja och leta efter läckage. Elsystemen brukar vara problemfria på dessa bilar så där räcker det förmodligen att kontrollera så att allt fungerar.
Lycka till
Robert Gustavsson




