Fråga: Hallå! Jag fick idag höra att om jag ska få köra min gamla Yamaha FS1 så krävs (sedan länge) ett typintyg. Den har under många år körts som en klass 2 moped, men nu tänkte jag kolla att detta verkligen stämmer. På mopeden kan jag hitta en lapp som det står TSV 2907 på (Yamaha FS1 3F1-FS1) men enligt transportstyrelsens sidor skall de som klassas som klass 2 ha ASB XXXX.
Om det är möjligt skulle jag gärna vilja ha lite insikt i detta, även om den behöver besiktas som jag råkade läsa någonstans på er sida och om allt behöver vara i toppskick vid en sådan besiktning, eller endast med icketrimdelar eller liknande. All slags hjälp uppskattas, känns som man missat något viktigt de senare åren 🙂
Mvh
Vidar
Svar: Det har varit en del förvirring runt mopedklasserna i och med inträdet i EU. Innan EU hade vi i Sverige två mopedklasser; klass 1 och klass 2 som i korthet såg ut på följande vis: En klass 2-moped fick ha maximalt två växlar och väga max 60 kilo. Klass 1-mopeden vägde då över 60 kilo och fick ha fler än två växlar. Så långt de svenska reglerna.
Med EU-reglerna kom också två typer av mopeder; klass 1 och klass 2, men skulle då uppfylla andra kriterier. För att göra en lång historia kort så blev det så här: Den nya klass 1-mopeden får gå i max 45 kilometer i timmen och det krävs någon form av körkort och att föraren fyllt 15 år.
Den nya klass 2-mopeden får gå i max 25 kilometer i timmen och det krävs ett förarbevis (om man fyllde 15 år före den 1 oktober 2009 behöver man inget förarbevis). Våra svenska klass 1 & 2-mopeder går då in under EU:s klass 2 vilket innebär att en klass 2-moped utifrån dagens regelverk kan vara en modern EU-moped (max 25 km/t), en Zündapp KS 50 eller en Husqvarna Novolette.
När det gäller typintyget svarar Transportstyrelsen så här:
Typintyget innehåller teknisk information om mopeden, som exempelvis tjänstevikt, slagvolym, antal hjul, dimensioner på kanaler som rör insug och avgaser, motornummer, utväxlingsförhållande med flera tekniska uppgifter om mopeden. På typintyget framgår också om mopeden är avsedd för att ta passagerare, och mopedens typnummer som ska finns på en plåt på mopeden. Typintyg som pappersdokument följde med mopeden när den var ny. Typintyget kompletterades med en typskylt som monterades varaktigt på mopeden.
Typintyg behöver inte medföras vid färd, och många mopeder saknar idag detta dokument då det av olika orsaker har försvunnit genom åren. Finns typintyget kvar är det naturligtvis finns inget som hindrar att en kopia medförs vid färd. Det kan vara oerhört svårt att idag få fram ett typintyg på en äldre moped, då det hänger på att tillverkaren eller generalagenten fortfarande finns kvar.
Mer om mopedregler kommer i ett kommande nummer av Classic Motor.
Jim Lundberg




