Honda MT 5 som äter kedjor

Fråga: Hej Classic Motor! Mitt namn är Kevin och jag har ägt min Honda MT 5 ett tag nu. Och nu till problemet! Den fullkomligt äter kedjor till frukost! Jag byter kedja en gång i veckan nästan! Den är mycket hårt trimmad och jag kör rätt mycket i terräng, men vad kan göra för att slippa att kedjan går av? Jag byter oftast hela drivpaketet i samband med kedjebyte. Tips på optimal skötsel skulle uppskattas. Tack på förhand, ni är bäst!

Med vänlig hälsning Kevin Sörensen

 

Svar: Crosskörning sliter hårt på kedjorna eftersom de utsätts för både vatten, sand och grövre stenar, men även om det är en tuff miljö så ska en drivkedja hålla längre än en vecka. Jag har för mig att Hondan har en lite kraftigare kedja än äldre mopeder. Då bör den heta ”420” hos mopedhandlaren och ha en innerbredd på 1/4-tum. Detta är en hyfsat stark kedja som ska klara av en trimmad moped om man inte kör extremt mycket.

Se till att använda en kvalitetskedja som verkligen är avsedd för motorcyklar. Så kallade industrikedjor är gjorda för att gå dammfritt i oljebad och klarar inte den tuffa tillvaron som råder på en motorcykel. Det finns förstärkta moped/motorcykelkedjor att köpa. Dessa har då ett bredare yttermått så kolla först att den förstärkta kedjan inte tar i motorblocket och skaver sönder detta. Samma sak kan hända med o-ringskedjor som också är bredare. Kolla även så att bägge dreven linjerar. Lägg en lång stållinjal mot utsidan av bakdrevet. Linjalen ska då ”peka” exakt mot utsidan på motordrevet. Om dreven inte linjerar sliter det hårt på kedjan och detta kan bero på flera saker. Vanligast är att bakhjulet sitter snett i baksvingen vilket är lätt att justera med kedjesträckarna. Bakhjulet kan också sitta fel i sidled på grund av att distanser på hjulaxeln hamnat på fel sida om navet. Dreven kan ha fel offset (hur ”kupade” de är). Det kan även bero på att baksvingen är skev.

Se till att smörja kedjan ofta med en riktig kedjesprej och låt den torka innan du kör! Det här är ett vanligt fel – att man sprutar på kedjesprej och kör en minut senare. Då brukar merparten av oljan slungas bort från kedjan. Rengör kedjan ofta från grus och smuts. Kontrollera kedjespänningen när du sitter på mopeden och tynger ner bakfjädringen. Kedjan ska ha ett spel uppåt/nedåt på max två centimeter, men på vissa maskiner kan kedjan bli som en fiolsträng när man sitter i sadeln – detta sliter hårt på kedjan. Snurra även bakhjulet ett kvarts varv i taget när kedjespänningen kollas. Det händer att dreven inte sitter exakt i centrum och då kan en slak kedja helt plötsligt bli väldigt spänd när man snurrar lite på hjulet. Detta brukar kännas när man kör som ryckningar i takt med varje varv på hjulen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen