Fråga: Hej! I ”Stora Tvåtaktsboken” står det hur man borrar en cylinder, bland annat med hjälp av en ”grunka”, jag kallar den fixtur. Finns det någon ritning på den?
Torbjörn Andersson
Svar: Jag tycker personligen att ”grunka” låter mycket roligare än exempelvis ”fixtur” eller ”svarvtillsats”. Mojäng är också ett roligt ord. Men nu till saken. Jag har ingen ritning på grunkan som används när man ska sätta upp en moped- eller motorcykelcylinder i en svarvchuck. Måtten beror på storleken på svarvchucken samt vilken storlek av cylindrar man tänkt svarva upp. Min ”grunka” ser ut på följande vis: Tappen som sitter i svarvchucken är så stor som min chuck tillåter, cirka 30 mm i mitt fall, för att erhålla största möjliga stabilitet. Hålet där cylinderns instick, ”kjolen” ska in är ett par mm större än ytterdiametern på den största cylinderns instick som jag tänkt svarva upp. Längden på grunkan är så kort som möjligt för att inte förstärka eventuell excentricitet i chucken samt att minska eventuellt flex i grunkan.
Försök att göra din ”fixtur” så grov och kort som möjligt och efter att dess yta plansvarvats (som cylinderfoten vilar mot) bör man märka upp axeltappen med ett litet märke, typ körnslag, vid exempelvis back nummer 1 i chucken så att den alltid hamnar i samma läge varje gång man sätter upp den i svarven. Man bör även kolla med jämna mellanrum att denna yta verkligen är 90 grader relativt svarvens längdriktning. Använd en indikatorklocka och plansvarva ytan vid behov.
Jag lägger ut en improviserad ritning här nedan på min grunka. Den är gjord för svarvning av Sachs-, ILO-, Victoria- och Husqvarnacylindrar. Samtliga 50 cc.
Jim Lundberg







