Norsjö Shopper som inte fungerar efter tankning

Fråga: Hej! Jag har precis köpt en Shopper saxonett automatic, den gick perfekt första dagen men när jag tankade idag med 95 oktan och 2 % tvåtaktsolja så funkar den inte. Det går att starta motorn men den dör snabbt efter man har startat den, den vill inte heller åka framåt om man gasar. Har testat att rulla igång den och med choken på. Några förslag vad man skulle kunna göra? Har även tvättat rent munstycket och tändstiftet.

Tacksam för snabbt svar

Gustaf de la Motte

 

Svar: Frågan är om tankningen har med detta att göra eller om det bara var slumpen som gjorde att problemen dök upp efter tankningen. 95 oktan är ”rätt” bensin för en tvåtaktare, men den fungerar även på 98 oktan. 2 % olja är lite i underkant på en äldre motor. Om din motor har ett nållager vid kolvbulten kan du köra vidare på 2 %. Har den en bronsbussning vid kolvbulten bör du ha åtminstone 3 % olja. (fabriken rekommenderar 4 %).

När det gäller motorproblemet ska du göra det klassiska tändstiftsprovet. Starta motorn och när den stannat tar du direkt ur tändstiften och kollar på det. Är det blött har du fel i tändsystemet och är det torrt har du fel på bränsletillförseln. Det kan ju vara så att det finns mycket skräp och smuts som samlats i den tank under åren och när man exempelvis tankar så rör man runt i ”geggan” på tankens botten och då kan det bli stopp i exempelvis bensinkranen. Vissa kranar har ett filter inne i tanken bestående av en ”strumpa” av finmaskigt mässingsnät, medan andra kranar kan ha ett filter under själva kranen i en liten kopp. Testa med att lossa bensinslangen från förgasaren och slå på kranen. Nu ska det komma en rejäl stråle och inte några ynkliga droppar. I tanklocket sitter det ett ventilationshål som ska släppa in luft i tanken vartefter bensinen förbrukas. Om det blir stopp i detta lilla hål kan man bara köra en kort stund – sedan stannar motorn av bränslebrist efter som det uppstått ett undertryck i tanken. Testa med att köra med tanklocket lite på glänt.

Det kan givetvis vara tändningsfel och då ligger kondensatorn nära att misstänka. En defekt kondensator kan ge problemen du har – att motorn startar och sedan dör efter en kort stund, ibland bara några sekunder. Om det är tändspolen som är orsaken tar det längre tid innan det händer något. Den måste värmas upp ordentligt innan den krånglar vilket tar  längre tid – kanske upp till en halvtimme.

Jim Lundberg

Rulla till toppen