Ford Thunderbird: handbroms

Fråga: Hur justerar jag handbromsen på min Ford Thunderbird 1960 så att den tar tillfredsställande på besiktningen? Hur jag än justerar och spänner så duger det inte åt dem, det hjälper inte ens om det är omöjligt att med varsamt våld rubba bilen.

Svar: På besiktningen ”tvingar” de runt hjulen när parkeringsbromsen testas vilket är ett tuffare test än att knuffa bilen. Nu skriver du inte varför parkeringsbromsen underkändes, men jag gissar att det är dålig bromsverkan.

I princip ska man justera parkeringsbromsen på följande vis: Börja med att lossa wiren till parkeringsbromsen – att demontera den är inte nödvändigt, lätta bara rejält på den. Justera backarna så att de låser trumman helt och hållet. Lossa sedan justeringen, ett halvt varv brukar räcka långt, så att trumman åter snurrar fritt. Trycken ner bromsen ett par gånger och gör om proceduren – detta steg är möjligen överflödigt, men så brukar jag göra.

Justera sedan wiren så mycket som det bara går utan att backarna tar i trumman. Här kan man med fördel först smörja wiren och alla inblandade rörliga delar. Om allt är som det ska kommer trumman att låsas vid tredje-fjärde ”hacket” på parkeringsbromsen. Lossa parkeringsbromsen igen och okontrollera att trumman åter snurrar fritt. Det här brukar räcka för att parkeringsbromsen ska bli godkänd vid besiktningen.

Förhoppningsvis har du redan gjort allt detta men inte fått bromsen att ta så mycket att den blir godkänd. Nästa steg blir att kontrollera armen till backarna inne i själva trumman. Med tiden brukar de bli ganska slitna och då kan inte backarna ligga dikt an mot trumman.

Skulle inte det heller hjälpa kan det bero på trummorna och/eller bromsbackarna är allt för slitna, vilket gör att det inte blir full effekt på bromsen hur mycket du än justerar. En annan orsak kan vara att bromsbanden på backarna är ålderstigna. Bromsband är en färskvara och mister tämligen mycket av sin bromsande förmåga med tiden. Äldre bromsband som blivit för varma kan också mista mycket av den förmågan.

Glöm inte att se till att parkeringsbromsen tar lika på båda sidor.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen