Laddningsproblem på lätt motorcykel

Fråga: Jag vill fråga angående en lätt motorcykel vad gäller laddningen. Motorcykeln har växelströmsgenerator och kickstart, alltså ej elstart. Batteriet är ett 5,5 Ah 12 V. (enl. fabrikantens norm). Köpte ett lågprisbatteri men det verkar som om det ej laddas. Motorcykeln har en likriktare och ett laddningsrelä. När jag varvar upp motorn ses ingen större skillnad jämfört med tomgång vad gäller om man tittar på ljusets styrka som man har jag för mig skall se. Hur testar jag om den laddar och hur kan jag se vad som felas: relä eller likriktare? Dessa komponenter är ju dyra så man vet vad som eventuellt skall köpas om så behövs.

Kalle

 

Svar: Ett enkelt laddningstest är att man låter motorn gå ner på tomgång och sedan varvar man upp den. Om laddningen fungerar som den ska så ska lyset blir något starkare när motorn varvas. Anslut en multimeter mellan laddningsrelä och batteri och ställ multimetern på att mäta ström (läge: 10 Ampere). Nu vet jag inte vad det är för motorcykel och vad den har för styrka på lamporna, men om det är exempelvis 25 watt på framlampan ska multimetern visa minst 2 ampere som lampan drar. I praktiken blir det troligtvis det dubbla eftersom tändsystem och batteri också drar ström.

Om strömmen visar sig vara låg eller kanske obefintlig så kan felet ligga hos både relä, generator och/eller likriktare. Att testa ett relä är ofta lite svårare om man inte har kunskap och mätutrustning, men vi kan testa elsystemet bit för bit ända tills vi kommer till generatorn. Det enda man behöver är framlampan till motorcykeln. Koppla bort pluskabeln mellan batteri och laddningsrelä och anslut lampan mellan kabeln och jord. Lampan ska ha den effekt (watt) som din motorcykel ska ha på framlampan. Starta nu motorn. Lampan ska nu lysa starkt vid måttliga motorvarv. Om lampan nu lyser svagt eller inte alls är det reläet, likriktaren eller generatorn som är defekt.

Nästa steg är att koppla bort kabeln mellan likriktare och relä och dra den från likriktaren till samma lampa. Om man varvar för mycket i detta läge kommer lampan att brinna upp eftersom laddningsreläet (som reglerar spänningen) inte är med i strömkretsen. Om det fortfarande inte lyser är det bara likriktaren och generatorn kvar. Därefter kopplar vi bort generatorkabeln (=växelström) som går in i likriktaren och ansluter lampan mellan genratorkabeln och jord. Även här ska lampan lysa starkt. Om inte är generatorn defekt. Man kan givetvis testa från andra hållet och börja med generatorn.

 Jim Lundberg

Laddningsproblem på lätt motorcykel
Med en multimeter kan man mäta strömmen från generatorn till batteri och övriga förbrukare som lampor och tändsystem
Laddningsproblem på lätt motorcykel
Anslut en lampa mellan reläets pluskabel och jord. Om den inte lyser är det fel på något av delarna före lampan – alltså generator, relä eller likriktare.
Laddningsproblem på lätt motorcykel
Vi jobbar oss bakåt. Nu ansluter vi lampan mellan likriktarens pluskabel och jord. Om lampan inte lyser är det fel på generator eller likriktare.
Laddningsproblem på lätt motorcykel
Siata testet. Vi ansluter lampan direkt till generatorn och kör då lampan på växelström. Om lampan inte lyser här är det inte så mycket att välja på – då är generatorn felaktig. Givetvis kan man göra denna testrunda åt andra hållet och börja med generatorn och gå framåt i kedjan av delar.

Rulla till toppen