Varför startar man inte racermotorn med hårda tändstift?

Fråga: Hej! Minns att det åtminstone förr förekom att man på racerbilarna bytte tändstift efter att först ha varmkört motorerna. Förekommer detta fortfarande? Hör inte talas om detta numera. En annan sak jag minns var att jag hittade ett gammalt tändstift från någon av min broders bilar, antingen från Ford Anglia eller Ford Consul. Jag ägde då en NV Autoped, som jag förgäves sökte starta med detta stift, men som jag då hört talas om att racerbilarnas varmkörning, provade jag att göra så, och det fungerade, motorn startade, och vad mera var – den varvade ut betydligt bättre! Ja, inte överväldigande, men minst 5 km/tim, säkert mera!

Willy Nilsson

 

Svar: Formel 1-bilarna idag har motorvärmare i depån som håller motorn varm inför starten. Det går till så att man kopplar in en extern värmare med cirkulationspump till motorns kylsystem som håller motortemperaturen på cirka 80 grader. Att man byter tändstift på dessa bilar idag har jag inte hört talas om.

Jag är inte helt säker på varför man förr i tiden startade på en viss typ av tändstift och sedan bytte till andra, men jag tror att det fungerar så här: Ett tändstift måste komma upp i den så kallade självreningstemperaturen på 500 grader för att inte sota igen, men får å andra sidan inte bli för varma då elektroderna kan smälta. I en tävlingsmotor går det hett till och man måste ha väldigt hårda (=kalla) tändstift för att de inte ska smälta under drift. Om man startar en kall motor med så hårda tändstift finns det risk att de sotar igen innan motorn blivit varm. Om man då startar motorn med mjukare (=kallare) stift så fungerar detta bra och den kan varmköras eftersom de mjuka stiften snabbt uppnår självreningstemperaturen redan vid låga effektuttag på motorn. Dessa mjuka stift skulle däremot inte klara av att köras på banan då de snart skulle brännas sönder.

En annan variant är att ta ur tändstiften och värma dem med en blåslampa precis innan start. Då kan man använda de hårda tävlingsstiften eftersom man förvärmt dem så att de hinner upp i självreningstemperaturen innan de sotar igen. Fast detta är nog ingenting man hinner göra på en V-12:a…

Jim Lundberg

Rulla till toppen