Fråga: Jag har en Saab 96 V4 Super 1979. Under denna säsong har motorn varit ute två gånger på grund av att urtrampningslagret har behövt bytas, båda lagren har blivit körda cirka 1500 kilometer var. Alla inställningar är rätta, rätt glapp, ny gaffel som lagret vilar i, samt ny koppling. Jag har provat lager både från Sachs och från Luk. Nu behöver lagret bytas igen, vad gör jag för fel?
Har även en annan fråga, när jag släpper gasen och motorn varvar ner skramlar något lager, vilket lager kan detta vara? Det hörs tydligt!
Philip, Finland
Svar: Hej Philip. Spontant låter det som om du har kört med foten vilande på kopplingspedalen och helt enkelt slitit ut lagren i förtid. Jag är inte säker på om din bil ska ha en grafitring vid urtrampningslagret som äldre Saab V4 har, men det skulle kunna vara en möjlig orsak. Om ”fingrarna” på tryckplattan sitter en aning snett, har för mig de kallas frikopplingshävarmar, kan det också slita ut lagret på nolltid. Det kan även vara så att gaffeln har fått sig en smäll och sitter aningen snett.
När det gäller skramlet från lagret – försvinner/ändras ljudet när du frikopplar? I så fall kan det vara urtrampningslagret som du hör. Om axallagren i motorn börjar bli slitna kan de också orsaka skrammel då vevaxeln slår lite i sidled. Om ljudetdäremot är oförändrat kan det vara ett tecken på att kamdreven börjar bli slita, eller att vattenpumpen behöver bytas. Vattenpumpen låter i och för sig hela tiden, men kan överröstas av motorljudet på högre varv.
Övriga förslag? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.
Lycka till
Robert Gustavsson




