Låsa svänghjul med körnslag?

Fråga: Hei Jim. Leste ditt svar på hva man kunne gjøre når kilsporet på mopedens svinghjul var defekt. Arbeidet i mange år med hullkort-mekaniske-elektriske maskiner. Ofte hendte det at vi var langt fra et delelager når et tannhjul løsnet på koniske akselen. Et triks vi ofte benyttet var å kakke inn mange kjørnerslag rundt på aksel-konen. Deretter presse på tannhjulet og dra til med mutteren. Kunne denne metode anvendes på ødelagt gammel veivaksel og svinghjul?

Hilsen Thorbjørn, Oslo

 

Svar: Kilspåret på ett svänghjul har som uppgift att positionera svänghjulet på vevaxeln så att tändpunkten hamnar rätt i förhållande till kolvens (stempelns) läge. Det är konan som håller fast hjulet under drift – inte kilen. En del motorer har inget kilspår i axeln (ex. Victoria & Villiers). Konan som svänghjulet sitter på ska helst vara så slät som möjligt för bästa grepp och kan slipas in med ventilslippasta om den inte greppar som den ska.

Körnslag kan öka greppet mellan hjul och axel, men jag tror att metallen i svänghjulets hals är så hård att körnslagen inte ”får tag” i ytan i svänghjulets hals utan bara glider mot denna. Däremot tror jag att körnslag fungerar bra om metallen i hjulet/drevet/remskivan är lite mjukare. Dessutom får man vara försiktig så att man inte stukar axeln eller skadar ramlagren när man knackar in körnslagen. Man måste ha ett mothåll under axeln.

Men om kilen är avklippt så kanske man kan lägga en rad av körnslag längs med kilen så att materialet reser sig en aning. Då kan man förmodligen styra in svänghjulet mot dessa körnslag.

Jim Lundberg

Rulla till toppen