Byta ramlager på Kreidler

Fråga: Skall byta vevaxel på en Kreidler som har så kallade magnetlager som ramlager. Frågan är om man bör blanda lagerkomponenter från olika lager? Vill jag låta innerringarna som sitter på utbytesveven vara kvar med sina hållare med kulor och para dom med dom svårbytta ytterringarna i gott skick som sitter i motorn jag ska köra med. Har kollat lagerbanor och kulor i mikroskop och jag kan inte se något nämnvärt slitage.

Håkan

 

Svar: Även om de gamla lagerbanorna ser bra ut kan spåret för kulorna ha en annan radie relativt de nya kulorna vilket kan leda till att lagren ”sätter sig” efter en kort tid så att de spel man ställt in med shimsen ändras snabbt. Jag skulle nog undvika att blanda gammalt och nytt i ett lager. Ytterringen i blocket är lätt att ta ur. Värm blockhalvan till cirka 100-150 grader och slå den sedan med insidan först mot en träbit så flyger snart lagerringen ut av bara farten. Se nedre bilden. Slå mot ändträet om ringen sitter hårt. Om man ska ta bort inneringarna från vevaxeln kan man använda en avdragare som på den övre bilden. Den består av en hylsa som träs över lagerringen. I hylsan sitter det stoppskruvar som dras in i spåret för kulorna.

Jim Lundberg

Byta ramlager på Kreidler
Demontering av lagerring i vevhus. Värm blocket och slå det mot en träbit så fortsätter lagerringen ut av bara farten. Upprepa vid behov. (Sachs)

Rulla till toppen