Fråga: I reservdelsboken och i användarhandboken, i varje fall en utgåva av den, för Monark M300, med en CZ 150C motor, anges att baklampan skall ha en lampa p å12Volt/3 Watt. Övriga Lampor är 6 Volt, liksom tutan, och effekten på generatorn anges som 25 Watt/6 Volt.
Varför då en 12 Voltslampa där bak? Elsystemet innehåller en drossel och en likriktare, då cykeln kunde utrustas med ett batteri.
Nu kommer jag ihåg att när jag knattrade omkring på Den Lille Monarken för länge sedan, käkade den upp baklampor med stor aptit, de blev snabbt svarta och utbrända. Detta har antagligen sin orsak i att jag förstås satte i 6-voltslampor. Fungerar en underspänd lampa som någon slags överspänningsventil eller spänningsregulator? Vad har då drosseln för uppgift?
Anders
Svar: I oreglerade tändsystem kan spänningen från generatorn komma upp i dubbla spänningen eller mer om man inte belastar den med lamporna. Systemet bygger på att man ”kör med handbromsen”, det vill säga att man håller ner spänningen med lamporna. Med korrektantal lampor som dessutom har rätt effekt (watt) så hamnar spänningen rätt, det vill säga max cirka 7 volt i ett 6-voltssytem (14 volt i ett 12-voltssystem), även om man varvar motorn rejält.
Men om en lampa går sönder så stiger spänningen, och ju mer desto kraftigare lampa som går sönder. Om baklampan går sönder brukar det bara märkas på att framlampan blir lite starkare, men om framlampan går sönder stiger spänningen ordentligt och baklampan brukar brännas upp efter några sekunder. Detta var ett problem förr i tiden när man skulle byta mellan hel- halvljus. Den lilla stunden som man kopplade om räckte för att baklampan skulle få en ”elchock” och gå sönder. Därför gjorde man omkopplarna på så vis att både hel- och halvljus är inkopplade vid växling. Då sjunker spänningen vid omkoppling istället för att stiga.
Ett annat sätt att hålla de klena baklamporna vid liv är att använda lampor som är gjorda för en högre spänning än fordonets, exempelvis 12-voltslampor på en motorcykel med 6 volts systemspänning. Jag har för mig att även Vespa använde sig av detta ”trick” för att hålla baklamporna vid liv.
En drossel (som är en stor spole) har den funktionen att den har ett högre motstånd ju högre frekvens växelströmmen har. Det för med sig att när varvtalet ökar på motorn så stiger inte bara spänningen utan även frekvensen och då börjar drosselns motstånd att öka så att spänningen efter drosseln inte blir så hög. Detta kan skydda baklampan från överspänning, men bara mot överspänning vid höga varvtal – inte om framlampan går sönder. Observera att en drossel bara fungerar i ett växelströmssystem. I ett likströmssystem har man ett batteri och då en spänningsregulator (laddningsrelä) som ser till att batteriet inte överladdas. På köpet skyddar man även lamporna, vilket även batteriet i viss mån gör.
Jim Lundberg




