Fråga: Hej, har en Monark Monarped från 1953. Den startar hur lätt som helst utan choke, när jag kör vill den fyrtakta, och i uppförsbackar går den inte på full gas, utan jag måste släppa av lite på gasen. Jag har bytt munstycke från 58 till 52, om jag chokar uppför så blir den inte starkare. Vilka inställningar tror du är fel? Det är nytt stift, tändspole och brytare.
Med vänlig hälsning
Sune
Svar: Om en kall motor startar och går bra utan choke får den troligtvis för mycket bränsle i förhållande till luft. Monark Monarped från 1953 har en ILO FP 50-motor och till denna finns det tre olika förgasaralternativ – alla av fabrikat Bing. Storleken på huvudmunstycket är följande:
Bing 1/9,5/41: Munstycke 58
Bing 1/9,5/44: Munstycke 46
Bing 1/9,5/47: Munstycke 58
Jag tror nog att felet ligger hos flottören eller luftfiltret. Kolla att själva flottören är tät och inte fylld med bensin. Undersök flottörnålen. Den kan vara sliten eller så har det hamnat skräp mellan nålens och sätet i förgasaren som gör att förgasaren flödar. Passa även på att rengöra det dolda bränslefiltret som sitter inne i mässingsröret där man trär på bensinslagen. Rengör luftfiltret i lacknafta och olja in det efteråt med lite olja. Ett igentäppt filter fungerar som en choke. ILO FP 50 har en för mopeder tidig förtändning. Tändningen ska stå på 4 – 4,5 mm före övre dödläget vilket är dubbelt så mycket som den gängse inställningen hos de flesta mopeder.
Jim Lundberg




