Husqvarna Silverpil som surar och slirar

Fråga: Hej. Jag har en Silverpil från 1957 som ger mig en del huvudbry och sannerligen testar mitt tålamod. Men jag antar att man får skylla sig själv när man mot bättre vetande ger sig i kast med så pass gamla maskiner. I huvudsak har jag i dagsläget två huvudproblem:

1. Den har stundtals varit svårstartad då den varit varm. Tändspolen är testad på verkstad och är ok. Har även ställt tändning/abriss etc och gnistan är starkt. Misstänker att problemet är att den blir sur. Har ställt nålarna på lägsta nivån och kollat munstyckena som har korrekt dimension. Brukar dock ställa tomgången med justermuttern på vajern och kanske är det då den surnar till? Tomgången ska väl egentligen ställas med luftskruven, eller?

 2. Problem nummer två har att göra med kopplingen. Hade isär den och ruggade upp ytan på korken. Efter montering och ny olja fungerade det hyfsat även om kicken ibland så att säga glider utan att det blir kompression. Skulle justera den lite ytterligare i helgen och nu kan jag bara kicka 1-2 gånger med kompression. Har justerat kopplingsarmen så den har ett stort spel ca 1,5cm men trots det så får jag ingen kompression. Förmodligen är det väl lamellerna som måste bytas men samtidigt funkade kopplingen utmärkt periodvis tidigare så det är något förbryllande.

Björn

 

Svar: Gamla motorcyklar ska vara pålitliga bara de justeras och monteras rätt. Om tändspolen är testad på en verkstad så bör du kolla att den verkligen varmkördes innan den kördes i testbänken. Jag brukar värma mina spolar innan test till cirka 70 grader genom att hetta upp dem (försiktigt) med en varmluftspistol eller genom att köra en ström på cirka 2 ampere genom primärlindningen i 15-30 minuter. Att testa en kall spole är meningslöst eftersom det först när den blir varm som den visar sitt sanna jag. Kolla på tändstiftet efter några startförsök med varm motor. Ta ur stiftet och kolla på detta. Är det torrt ligger felet i bränsletillförseln – är det blött ligger felet i tändsystemet. Kolla även att flottören sluter tätt och att den inte är punkterad och fylld med bensin.

Tomgången ställer man på trottelstoppskruven (tomgångsskruven) som sitter snett under den vänstra trotteln (nr 1 i bild). Luftskruven (nr 2 i bild) används för att ställa in en korrekt blandning på tomgång upp till cirka halv gas. Justeringen av luftskruven går till så att man vrider skruven utåt eller inåt tills högsta tomgångsvarvtal uppnåtts. Ofta utgår man från 1,5 varv räknat från botten (= helt inskruvad). När maxvarv uppnåtts justeras varvet med tomgångsskruven tills man fått en låg och stabil tomgång.

När det gäller kopplingen ska denna ha 12-15 mm frigång mätt på kopplingsarmen. Justering av spelet görs i kopplingens centrum. Oljan i växellådan ska vara 0,9 liter SAE 20. Denna kvalitet kan vara svår att hitta, men SAE 30 går lika bra. Nackdelen kan vara att det blir svårare att hitta friläget – särskilt vid kallare väderlek. SAE 30 säljs som gräsklipparolja och finns på bensinmackar, trädgårdsbutiker, biltillbehörsaffärer och stormarknader. För mycket olja kan orsaka slir på kopplingen. Du kan även justera in muttrarna till varje kopplingsfjäder så ökar trycket på lamellerna. Se bara till att kopplingen lyfter jämt och inte skevar vid frikoppling. Detta justeras med muttrarna. Dra in de muttrar där kopplingen lyfter först och/eller lossa litet på de muttrar där kopplingen lyfter sist.

Jim Lundberg

Husqvarna Silverpil som surar och slirar
Justering av kopplingsspel på Husqvarna Silverpil. Vrid justerskruven tills kopplingsarmen har 12-15 mm frigång längst ut. Lås sedan justerskruven med låsmuttern.

Rulla till toppen