ILO Piano med läckande cylinder

Fråga: Hej Jim! Jag har en ILO Piano cylinder i aluminium. Jag har märkt att rörbiten som kröken monteras i inte sitter helt fast, utan glappar när man vrider den. När jag monterade cylindern och startade motorn så märkte jag att avgaser läcker ut mellan cylindern och själva röret.

Har du några tips på hur jag ska få det tätt mellan rör och cylinder? Det är som sagt en aluminiumcylinder. Vad rörstumpen är i för material vet jag ej. Är svetsning ett alternativ? I så fall får du gärna komma med tips på verkstäder.

Tack på förhand!

/Henning           

 

Svar: Själva stosen, eller rörpipen, som sitter i cylindern är av stål och är stiftad på plats om jag minns rätt. Det är väldigt vanligt att dessa stoser sitter löst och det är egentligen inget problem ur motorns perspektiv – möjligtvis för ägaren. Det går inte att svetsa eftersom det handlar om aluminium mot stål. Ett alternativ kan vara att ta ur stosen och tillverka en ny som är något större.

Man kan även få det tätt med hjälp av diktning av cylindern. Det är en metod som användes förr i skarvarna på nitade ångpannor för att stoppa läckage och går ut på att man med exempelvis en skruvmejsel (och hammare) pressar in godset i cylindern mot stosen så att denna kläms fast. Aluminium är lätt att forma – vilket i och för sig är orsaken till att stosen sitter och glappar.

Att täta med exempelvis högtemperatursílikon eller pannkitt kan vara en lösning, men då måste stosen först tas bort och sedan måste både den och dess hål i cylindern rengöras noggrant från sot och olja om tätningsmedlet ska sitta kvar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen