Ändra elsystem på Zündapp

Fråga: Hej Jim, jag har köpt dina förträffliga böcker (Stora Tvåtaktsboken och Mekarhörnan), men trots dessa är jag osäker på elsystemet i min Zündapp. Från mopeden kommer fyra sladdar (gul, svart, grå och grön) så de verkar vara rätt så långt.

Jag har nu handlat en renoverad rundmotor med minitermcylinder och ur den motorn kommer enbart två sladdar (en gul och en svart). Har du förslag på hur jag bör koppla ihop dessa två sladdar med de fyra från moppen så jag fortfarande har funktionen för alla strömförbrukare på mopeden. Går det att förklara på ett enkelt och begripligt sätt på hur detta skall utföras? Eller måste jag köpa nya delar?

Och dessutom undrar jag om du anser att det är smart övergå till 12 volt om man byter till elektronisk tändning? Vad är fördelarna? Finns det nackdelar? Är det bara att smacka dit?

Mvh

Peter som ogillar elsystem

 

Svar: På sidan 46 i Stora Tvåtaktsboken hittar du ett kopplingsschema till Crescent E-Type (bilden ovan). Detta schema är i stort identiskt med din Zündapp, möjligtvis undantaget varvräknaren och Zündapps tändningsnyckel. Vi tar kablarna i tur och ordning: Gul kabel är ström till belysning och tuta. Svart kabel är till dödarknappen. Grå kabel är till bakljuset och grön kabel är till bromljuset. I ett sådant elsystem har man tre strömspolar – en stor för lyse och tuta och två mindre för bak- respektive bromsljus. Bakljuset sköter sig själv i denna koppling och styrs av framlyset. Detta sker automatiskt.

De svarta kablarna kopplar du bara ihop så är dödarknappen färdig. Din nya motor saknar då grön (bromsljus) och grå (bakljus) kabel. Bromsljuset får du nog strunta i då den lampan drar relativt mycket ström, så tejpa upp den gröna kabeln under mopeden och glöm bort den. Ansluter du bromsljuset till ljusspolen kommer framlampan att mer eller mindre slockna varje gång du bromsar. Kvar på mopeden är då den grå kabeln som går till bakljuset vilket ljusspolen orkar driva.

På sidan 33 i Stora Tvåtaktsboken ser du en ljusomkopplare på bild 2 (nedre bilden) som är vanlig på äldre mopeder. Montera en sådan på styret (om det inte redan sitter en där). Dra upp motorns gula kabel till denna och fördela sedan kablarna till respektive förbrukare som bilden visar – då får även baklampan (grå kabel) ström via denna brytare. Du kan koppla in den grå kabeln från mopeden direkt ihop med den gula sladden nere vid motorn, men då får du aldrig stänga av framlampan för då bränner du upp baklampan i samma ögonblick!

Att montera ett 12-voltssystem har jag ingen erfarenhet av. Du får förmodligen bättre lyse och kan varva motorn mer utan misständningar, men det låter jag andra tycka till om.

Jim Lundberg

Ändra elsystem på Zündapp
Så här kopplar man in en ljusomkopplare till en moped. Färgerna är svensk kabelstandard för mopeder.

Brun=tuta
Gul/svart=helljus
Grå=bakljus
Vit=halvljus
Svart=dödarknapp
Gul=Belysning (från motor)

Rulla till toppen