Fråga: Hej Jim. Min JB 150cc känns så svag och nu har jag tänkt sota den och kolla kolvringarna… men, hur kollar man om kolvringarna är slitna?
Tack på förhand
John-Erik Jakobsson
Svar: Om du tar av ringarna från kolven och placerar dem en och en högst upp i cylindern där den inte är sliten (ovanför vändkanten) så kan du kolla ringslitaget genom att mäta ringgapet med ett bladmått. Man kan även kolla detta under den undre vändkanten. Gapet ska generellt vara en tiondels millimeter per tum cylinderdiameter vilket är en bra tumregel och avser då minimimåttet. Ringändarna får aldrig gå ihop när ringarna värms upp för då skär motorn omgående. JB 150:an har 59 mm i cylinderdiameter vilket är drygt 2 tum vilket betyder att ringgapet inte ska understiga drygt 0,2 mm. Ett lämpligt gap är 0,25-0,3 mm på din motor. Om gapet är mycket större än så kan det vara dags att byta ringar. Tänk på att ringarna inte får luta i loppet under mätningen, utan måste ligga exakt i 90 graders vinkel relativt loppet. Kolvringar kan även tappa spänsten och då täta dåligt fast det håller rätt mått.
Med hjälp av det ”magiska” talet 3,14 (Pi) kan man även räkna ut slitagets omfattning utan dyra cylinderindikatorer eller invändiga mikrometrar. I runda slängar är det så att omkretsen ökar tre gånger om diametern ökar en gång. Om ringgapet är 0,3 mm större än normalt (=omkretsen) har ringarna ”krympt” 0,1 mm på diametern. På detta vis kan man även mäta cylinderslitaget med hjälp av en kolvring och några bladmått. Kolla ringgapet ovanför vändkanten och notera detta – säg att det är 0,3 mm. Flytta nu ner ringen precis under vändkanten och mät gapet en gång till. Säg att gapet nu ökat till 0,9 mm, alltså en ökning med 0,6 mm. Dela 0,6 med 3 (eller 3,14 om du vill vara riktigt noggrann) så får du fram talet 0,2 mm. Cylindern är i detta exempel sliten 0,2 mm.
Om du byter ringar måste du hona bort eventuella vändkanter – annars kommer de nya ringarna att slå i dessa kanter med oväsen och kanske haveri som följd. Dessutom slits nya ringar in fortare om cylindern är honad.
Jim Lundberg




