Motorn startar inte trots bra gnista

Fråga: Hej, har en Fram scooter 50cc från 1957 samt en veteranmotorcykel Pannonia 250 TLT från 1957 . Båda har haft problem med tändningen och jag tog det säkra före det osäkra och köpte komplett tändplatta med allt på, satte på och mätte ut att tändplattan satt exakt som tidigare. Ställde sedan brytarna på Fram scootern till 0,35 mm och på hojen 0,4 mm. Båda får en riktigt fin och kraftig gnista men ingen av dem startar. Vad är felet? Måste jag mäta in övre dödläget igen? Man tycker väl att de ändå borde starta?

Nicholas Almanakis

 

Svar: Bra gnista utanför motorn är ingen garanti för att gnistan räcker till under kompressionstrycket strax innan tändögonblicket. Man brukar räkna med att det krävs tio gånger så hög spänning för att få en gnista av en viss längd under detta tryck jämfört med ute i fria luften. De flesta tändmagneter ska ha ett elektrodavstånd på 0,5 mm på tändstiftet. Det innebär då att gnistan måste vara 5 mm lång (minst) utanför motorn. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden på detta. Då får man ca 5 mm gnistgap mellan mittelektrod och den gängade delen av stiftet. Testa nu med detta stift ute i det fria. Om det blir en stark gnista här ska den räcka till för ett vanligt stift (0,5 mm) inne i motorn.

En grundregel vid felsökning är annars följande: Gör några startförsök och kolla sedan på tändstiftet. Är det blött ligger felet i tändsystemet och är det torrt ligger felet i bränsletillförseln. En motor ska starta om förtändningen står lite fel. Är den för tidig brukar man få bakslag och är den för sen blir motorn slö och onaturligt varm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen