Fråga: Hej, jag har en Husqvarna flinta motor (okänd årsmodell, men insuget går direkt in i cylindern, inte motorblocket), som är lite problem med. Det som är problemet är att den knappt startar. Igår fick jag ihop hela motorn efter att den stått länge, och jag bytte packningar, rengjorde förgasare och bytte tändstift och tändsystem. Den har sjukt stark gnista, den har bra komp men problemet är att den får hur mycket bensin som helst. Därför så bara startar den en stund och man kanske kan gasa några få gånger, innan den dör. Den ryker som attan när man gasar.
Förgasaren tror jag är en 12 mm Bing, kan vara 13, men 12 tror jag (skjutmåttet stannade på 12.5), och jag har ingen trottelnål i just nu. Jag har en kompis som sa att det ej skall vara det i dom, men det finns ett hål i trotteln och i förgasaren för nålen. Så fort jag sätter i nålen så fullgasar den hela tiden, för trotteln fastnar i högsta läget direkt.
Behöver hjälp med att få den här rackarns motorn att funka så min vinterleksak går att använda i vinter…
Jonathan Bäckstrand
Svar: Jag är inte helt säker, men jag tror nog att Bingförgasaren ska ha en trottelnål. Originalförgasaren (Encarwi) till Flintan saknar däremot trottelnål – det kanske var en sådan förgasare din kompis tänkte på. Utan trottelnålen kommer bensinen att forsa fram ur nålmunstycket. Testa med en nål från en liknande Bingförgasare, eller byt förgasare, så tror jag problemet är löst.
Att trotteln fastnar kan bero på en skada på trottel eller förgasare. Måla hela trotteln med en tuschpenna och tryck ner den i förgasaren. Dra den upp och ner några gånger och ta ur den. Där tuschet är borta ligger den mot förgasarhuset. Putsa med fin fil, eller våtslippapper tills den går lätt utan att fastna.
Jim Lundberg




