Läckande JB 150-topp med tunt gods

Fråga: Bäste Jim. Jag lät en svarvkunnig vän svarva en tätningsring i topplockets tätningsyta på min JB 150-motor, men tyvärr så gick det bara en mil så blåste den kompression. Lyfte av toppen och mellan främre och bakre pinnbultarna hade kompen gått ut. Den var vind. Hör till saken att toppen är svarvat och bearbetat tidigare så tätningsytan är jäms med. Kan det bli att materialet är så tunt att toppen knappt tåls dra åt utan att reser sig mellan skruvhålen? En bra topp kanske inte så lätt att hitta.

Mvh John-Erik

 

Svar: Det är ganska långt mellan höger och vänster pinnbultar på en JB och även en obearbetad topp kan resa sig i fram eller bakkant. Tidiga JB-128:or hade klent gods och det kom senare topplock med två ”valkar” ingjutna mellan höger och vänster pinnbultspar. Jag tror att din topp är för klen efter den tidigare planingen då någon måste ha tagit bort rejält med material. Jag vet faktiskt inte om samma valkar gjöts in på JB 150-topparna, men det kan vara värt att kolla det om du köper ett nytt topplock. Valken syns i botten av kylflänsarna. Jag tycker mig se JB 150-toppar hyfsat ofta på marknader, men ta c/c-måtten innan du ger dig ut på topplocksjakt eftersom JB 128:an ser ut att ha samma hålbild vid en första anblick, men det är några millimeter mindre mellan hålen på dessa jämfört med storebror på 150 kubik.

En svetskunnig person kanske kan bygga på material med en svets så ditt topplock får tillbaka godstjockleken. Vill du göra en tillfällig räddningsinsats på ditt nuvarande topplock kan du använda höga muttrar, så kallade skarvmuttrar (gröna på bilden), istället för originalmuttrarna. Sedan kan du sätta två plattjärn (beiga på bilden) mellan höger och vänster pinnbultar som du då skruvar fast ovanpå skarvmuttrarna med genomgående skruvar. I mitten av varje plattjärn sätter du en bit gängstång låst av två muttrar som trycker ner mot topplocket där det reser sig. Det är samma metod som när man förstärker ramlageröverfall på trimmade sidventilsfordar. Inte så snyggt, men man kan i alla fall köra tills ett bättre topplock dyker upp.

Jim Lundberg

Rulla till toppen