Fråga: Hej! Jag undrar om det finns en tumregel för vad man ska välja för millimeterantal på en förgasare i förhållande till cylindervolym. Vad finns det för nackdelar/fördelar med en vanlig rund trottel/förgasare och en Flatslide trottel/förgasare?
Tack på förhand.
Mvh/ Egon Karlsson
Svar: Det finns nog ingen riktigt tumregel för detta och jag skulle nog vilja påstå att det snarare är motoreffekten, oavsett cylindervolym, som avgör lämplig förgasarstorlek. Om vi tittar på äldre motorcyklar får 1950-talet så fanns det en slags ”förgasarstandard” där 98-kubikarna hade 12 mm, 125-kubikarna 16 mm och 250-kubikarna 25 mm, givetvis med variationer mellan olika modeller och tillverkare.
På den tiden hade nästa alla 98-kubikare 2,5 hk, 125-kubikarna hade 4,5 hk och 250-kubikarna hade 10-12 hk. Tittar man på äldre mopeder från 1950 till 1980 så kunde förgasarna vara från 8,5 mm upp till 12 mm eller mer, och då får man tänka på att mopederna var hårt styrda av regler som begränsade motoreffekten till 0,8 hk fram till 1960 och därefter 1,0 hk. Här var det bland annat diametern i insuget som avgjorde motoreffekten.
I somras såg jag en dragracingmoped på 70 kubik som hade en 32 mm förgasare – lika stor som på en Norton Commando på 850 kubik. Vad det gäller flatslideförgasare (en plan skiva istället för trottel) så vet jag inte vad skillnaden mellan dessa och de med rund trottel skulle kunna vara. Ibland kan en konstruktion väcka stora diskussioner om fördelar och ändamål, fast i slutänden kan det vara en billigare konstruktion som är anledningen. Om någon vet vad det är för skillnad i egenskaper på en flatslide och en rund trottel kan ni lämna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg




