Vilken färg på gnistan?

Fråga: Kan Jim svara på om det går att säga något om tändsystemets funktion utifrån färgen på gnistan? En blå gnista innebär ett friskare tändsystem än en gul gnista? Eller har det att göra med hur mycket sot det är på stiftet?

Jan

 

Svar: Färgen på gnistan kan säga en del om i vilket skick tändsystemet är i, men det förutsätter att tändstiftet är rent. En blå gnista är ett tecken på att gnistan har hög spänning och mycket energi. Men om tändstiftet är förorenat av olja eller sot kan gnistan bli gul eller vit och ger då intryck av att något är fel.

Jag testar heller tändsystemet genom att låter gnistan hoppa över ett gnistgap på 5-10 millimeter. I enklaste fall kan man stoppa in en spik i tändhatten och hålla den 5-10 millimeter från motorns gods (=jord) och kicka runt den. Man kan också ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på cirka 5 mm vilket är det minsta en tändspole ska klara i fria luften om det ska orka ge en gnista under kompressionstrycket i motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen