Växeljustering på Zweirad Union

Fråga: Hejsan! Jag har en Fram King Clipper årsmodell runt 1965-68 med en EM 50 motor. Det går ej att få i trean och växeln hoppar ibland på ettan. Vad är det för fel då?

/Rickard

 

Svar: Börja med att justera in växlarna. Det går till på följande vis på Zweirad Union-motorn: Börja med att lägga i tvåans växel. Lyft sedan växelpedalen tills klinkan(C) ligger mot segmentet. Nu ska klinkan ligga vid det yttersta spärrhacket i växelsegmentet, alltså längst till höger som på den övre bilden. Om klinkan inte når fram till detta hack eller går förbi det så justerar man på kulleden A.

 

Tryck sedan ner växelpedalen mot ettans växel och kontrollera att klinkan tar tag första spärrhacket till vänster om mitten på spärrhacket enligt nedre bilden. Testa nu att klinkan ”hittar rätt” på alla spärrhack genom att växla upp till trean och ner till ettan några gånger. Om klinkan landar fel och inte griper tag i rätt hack kan man behöva justera lite fram och tillbaka på kullleden. Även den lilla hårnålsfjädern (F) som man kan skymta på bilderna kan behöva justeras, alltså böjas till försiktigt. Växelmekanismen på dessa motorer är rätt känslig för slitage och hårdstampande fötter. Dessutom ska den inte smörjas med fett som kan bromsa klinkans rörelse, utan bara med tunn olja.

Växellådan är av dragskilsmodell och är väldigt tålig, men kan givetvis vara sliten och skadad i dragkilen och dess stålkulor. Men börja med ovan nämnda växeljustering så kanske problemen försvinner.

Förklaring till bilderna:

A. Kulled

B. Växelspärr

C. Växelklinka

D. Växelförararm

E. Växelsegment

F. Fjäder för växelklinka (syns endast på övre bilden)

Jim Lundberg

Växeljustering på Zweirad Union
Tryck sedan pedalen ner mot ettans växel och kontrollera att klinkan tar tag i hacket som på bilden.

Rulla till toppen