Fråga: Jag har nyligen köpt en Triumph 2000 Mk II som har stått stilla i många år, och när jag monterade ett batteri för att prova starta, hörde man att startmotorn snurrade; men motorn körde inte runt, så jag tänkte att det var solenoiden som var kass. Nu har jag bytt denna och återmonterat startmotorn, men felet kvarstår.
När jag vrider på nyckeln kommer där först ett ljud som indikerar att startdrevet går i ingrepp med startkransen; men sedan snurrar den bara. Jag har vridit motorn med fläkten och provat lite olika ställen på startkransen, men det gör ingen skillnad. Vad kan orsaka detta? Är det startmotorn som är för svag? Med bilen fick jag ett kvitto på renovering av startmotorn som hade utförts kort innan bilen ställdes av.
Svar: Du har gjort allt rätt hittills, nu tar det hela ett steg längre. Jag skulle göra så här: be någon dra på starten och knacka till rejält på startmotorn under tiden – om den då hoppar igång är det i allmänhet solenoiden som spökar (det kan ju vara så att du fått tag i en dålig solenoid). Om det inte hjälper: montera ur startmotorn, för fram drevet och spärra det. Det är kanske så att din startmotor har någon form av friläge som träder in när belastningen blir för stor. Koppla på ström helt snabbt och se vad som händer. Om den bara ”brummar” är den okej, om motorn snurrar i full fart har friläget inträtt. Vid sådana här tester bör man för övrigt vidta nödvändiga skyddsåtgärder för att minimera olycksrisken.
Det kan vara så enkelt att startmotorn är fel ihopsatt, att kolen är slut eller att den är för dåligt jordad när den sitter i bilen. Möjligen kan det även vara så att det sitter fel drev på startmotorn till just din bil.
Läsare som har tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.
Lycka till
Robert Gustavsson




