Hur ställer man växlarna på treväxlad ILO Piano?

Fråga: Hej Jim! Det har varit för lite om ILO i spalten nu på ett tag! :=) Hur får man till det så att växelreglaget blir välinställt på en 3-växlad ILO Piano? Enligt instruktionsboken skall man ställa in genom att sätta växelreglaget på 0, alltså friläge ”så faller de övriga växlarna på plats”. I helsike. Jag har haft mycket besvär med detta. Dessutom vill 2:a växeln gärna hoppa ur efter en stund ibland går det att köra rätt långt på 2:an i bland vill det inte alls. Alla tips beaktas. Jag har en 3-växlad motor på bänken isärplockad och tar delar som verkar bra från flera motorer. Tips?

Rustan Rimner

 

Svar: Precis som det står i handboken så ska det räcka med att man ställer in friläget så ska de andra växlarna hamna rätt. Växelhandtagen har en ”standard” som stämmer med intervallen på motorernas växellägen. Men jag har en liten aning om att det finns växelhandtag som skiljer sig lite mot andra, det vill säga att en viss vridning på handtaget ger en mindre eller större vajerrörelse än vad som är praxis.

Jag har aldrig skruvat med den treväxlade ILO-motorn, men i handboken står det ”PÅ ILO-motorn är växellägena fixerade genom en utanpåliggande spärrplåt”. Har du denna ”spärrplåt” på din motor? Det låter ju som om denna plåt ska hålla respektive växel i rätt läge.

Sedan kan det ju givetvis bero på att något är slitet inne i växellådan. Den treväxlade ILO:n har en dragkilslåda och då skulle jag kolla extra mycket på dragkilen och urtagen för dragkilen i respektive drev. Här kan det vara slitet och avrundat vilket kan leda till att dragkilen knuffas ur drevet vid belastning/motorbroms så att växeln hoppar ur.

Jim Lundberg

Hur ställer man växlarna på treväxlad ILO Piano?
Sprängskiss över ILO:s treväxlade motor

Rulla till toppen