Hur shimsar man en Sachs mopedmotor?

Fråga: Hej! Nu närmar sig vintern och den gamla handväxlade sachsen ska renoveras. Jag har en fråga kring hur man bär sig åt när man ska shimsa en Sachs 50/2 KS? Vilka axlar shimsas och hur gör man det? Jag skulle verkligen uppskatta en tydlig förklaring, gärna steg för steg. Vilka verktyg behöver man och vad ska spelet på respektive axel vara? Det är första gången jag ska göra något liknande, så det som för många verkar självklart kan för mig vara ett mysterium.

Mvh

Jacob

 

Svar: Shimsning av motorer är inga konstigheter, men lite kunskap bör man ha i ämnet. På en Sachs mopedmotor är lämpligt axialspel på vevaxeln 0,05-0,10 mm. På övriga axlar i motorn rekommenderas 0,10-0,20 mm i axialspel. Man ska/bör alltså shimsa samtliga axlar. I Stora Tvåtaktsboken står det hur man mäter upp axialspel och hur man shimsar, men jag kan dra det lite sammanfattat här.

Vi börjar med grundreglerna. Använd så få shims som möjligt på samma ställe. Behöver man fylla upp exempelvis 1,0 mm är det bättre att välja två 0,5-shims istället för fem stycken 0,20-shims. Tunna shims är ömtåliga och många shims ger många springor där smuts kan tränga in och ta bort axialspelet helt. Hellre för stort spel än för litet. En motor kan klara väldigt stora axial- och radialspel, men kan haverera om spelen närmar sig noll.

När man shimsar kan det vara bra att se åt vilket håll man flyttar axeln i axiell riktning. Ibland lägger man alla shims på en sida ibland sprider man ut dem lika på bägge sidor. Detta kan man se om två kugghjul inte ligger på samma höjd – då kan det vara lämpligt att placera shimsen så att kugghjulen hamnar på samma höjd och får 100 % ingrepp i varandra.

Bestämning av shimsens tjocklek kan göras på två sätt. Antingen så mäter man in lager och axel. På översta bilden visas hur man mäter in läget på ett ramlager i en blockhalva. Här används en riktig djupmätare, men ett skjutmått och en rak bit av ett plattjärn fungerar också. Man mäter så här på bägge halvorna, alltså från tätningsytan ner till lagrets innerbana. Sedan lägger man ihop dessa två mått så får man fram hur stort utrymme vevaxeln får. Om motorn ska ha en packning mellan blockhalvorna får man lägga till packnings tjocklek till detta mått.

Nästa steg blir att mäta hur bred vevaxeln är som vi ser på den nedre bilden. Vi kör ett exempel: I ena blockhalvan är djupet 26,3 mm och i den andra 22,8 mm. Packningen är 0,4 mm. Vi lägger då ihop dessa tre mått och får 26,3+22,8+0,4=49,5 mm vilket då är avståndet mellan ramlagren när motorn är monterad. Bredden på vevaxeln visade sig vara 48,2 mm. Vi drar bort vevaxelns bredd från tillgängligt utrymme mellan ramlagren vilket blir 1,3 mm. Detta är ju då alldeles för mycket. Om nu motorn ska ha ett axialspel på 0,1 mm så ska vi trolla bort 1,2 mm. Lämpligt val är då ett 0,6 mm shims på varje sida av vevaxeln. Då försvinner 0,6+0,6=1,2 mm av de 1,3 mm vi hade och kvar blir det spel vi ville ha: 0,10 mm.

Man kan även provmontera motorn med alla nya lager och sedan dra axlarna utåt/inåt med fingrarna. Har man då en indikatorklocka kan man direkt läsa hur stor alla spel är och utifrån dessa mått räkna fram hur tjocka shims varje axel bör ha. Har man hållit på ett tag så får man snart känsla för lämpligt glapp och kan klara sig utan mätverktyg. Man känner/ser då hur mycket axeln rör sig, men det kräver en del erfarenhet.

Jim Lundberg

Hur shimsar man en Sachs mopedmotor?
Mätning av vevaxelns bredd (Sachs)

Rulla till toppen