Fråga: Hej Jim! Jag tänkte du som är så finurlig kanske kan tala om för mig hur du bär dig åt för att porta cylindern på ett skonsamt och mer kontrollerat sätt.
Jag har nyligen skaffat mig en gammal ET 340 som ska portas. Jag har matchportat och blueprintat bägge cylindrarnas insug och utblås. Men sen är frågan om hur jag ska bära mig åt vid överströmningskanalerna?
Jag har läst på Puchverkstan om hur man ska porta och där säger han att man ska ändra durationerna i motorn med max 0,5mm (50mikrometer?) och sedan provköra motorn. Dock förstår jag inte vilka verktyg man ska använda för att bara ta bort 0,5mm åt gången. Sen vet jag inte heller vilka indikerings verktyg jag ska använda för att kunna måtta i cylindern.
Jag har gett mig på twostroke performance tuning men engelska och jag går inte ihop. Så jag vänder mig åt en händig Jim istället 😛
Tack på förhand!
Mvh/ Egon Karlsson
Svar: Tyvärr så har jag för liten erfarenhet av tvåtaktstrimning för att ge dig ett komplett svar. Jag kan bara berätta vad jag vet så får andra här på hemsidan fylla i med resten. Duration är ett mått på hur länge en port i cylindern är öppen och mäts oftast i vevaxelgrader. Man sätter då en gradskiva på svänghjulet och vrider detta samtidigt som man iakttar när kolven öppnar och stänger en port i cylinderväggen. Man kan givetvis mäta portarnas höjd med djupstickan på ett skjutmått utifrån övre och undre tätningsyta på cylindern, men det är nog bättre om man ”talar samma språk” – alltså vevaxelgrader.
När en överströmningsport ska bearbetas kan man göra det på två sätt – antingen skär man upp kanalen från utsidan och får då lätt att komma åt den. Nackdelen är att man sedan måste löda/svetsa igen kanalen igen. Enklast är att bearbeta porten med en liten högvarvig slipmaskin (Dremel) från insidan. Det finns slipstift i många former som kan vara lämpliga till detta. Det är bara väldigt lätt att slinta och köra slipstiftet i cylinderväggen. Om så sker ska man ha extrem tur om man slipper borra om cylindern. Jag brukar rulla en tunn plåt (07-1,0 mm) som ett rör som passar i loppet. I detta rör tar man upp hål som motsvarar de färdiga måtten på portarna. Röret skjuter man sedan in i loppet så att dess hål hamnar över porten i cylindern. Skulle man nu slinta så tar slipstiftet i röret och inte cylinderväggen.
Sedan är det ju inte bara överströmningskanalernas portar i loppet som behöver bearbetas – själva kanalen till porten får ju inte vara någon flaskhals. Här finns det många teorier om area och former, men där är jag inte med längre.
Jim Lundberg




