Fråga: Hej jag har en Husqvarna 120 cc från 1952. Det kommer olja ur avgasröret när den blir varm. Bör man byta tätningarna vid axlarna? Motoraxel tätning nr. 25242 ; 25243 samt hjälpaxel i vänster vevhushalva 25244. Var kan man köpa dessa. Kullagren är utan skador. Eller bör dom bytas samtidigt när motorn är nedplockad?
Bo-Lennart Broman
Svar: Om det kommer olja ur avgasröret på grund av att motorn drar in växellådsolja i vevhuset så borde det ryka väldigt mycket om avgaserna. Oljan i avgasröret kan även bero på andra saker. Dels kan det vara så att man använder en tvåtaktsolja avsedd för racing. Denna smörjer jättebra, men är så temperaturtålig (för att klara höga effekter) att den inte förbränns helt i en så effektsvag motor som denna på 4,5 hästar. Då far en del av oljan oförbränd ut i avgasröret och slabbar ner. En annan orsak är att tändsystemet inte är på topp så att gnistan blir svag och förbränningen därigenom ofullständig.
Det låter annars lite som om att din motor går lite för fett om oljan kommer ur avgasröret först när den är varmkörd. Om din motorcykel har en Amal 361-förgasare ska huvudmunstycket ha storlek 60 (65 under inkörning). Är det en Bing 1/17/2-förgasare skall munstycket ha storlek 80 (85 under inkörning).
I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra). Jag rekommenderar att du även byter lagren när du har motorn isärtagen. 60 år gamla packboxar ska man alltid byta ut om man vill ha en driftsäker och oljetät maskin. Lager och packboxar till din motor är följande:
Ramlager: 2 st 6304/C3 samt 1 st 6303/C3
Växellådslager: 2 st 6302 och 2 st 6201.
Packboxar vevhus: 1 st 17x35x10 mm och 1 st 20x35x10 mm
Packboxar växellåda: 1 st 15x35x10 mm
Lager och tätningar till din motor hittar du bland annat hos Jackning AB i Kungsör på 0227-133 22. Fråga efter Peter. Han är själv hojåkare och vet vad som krävs till en äldre motorcykelmotor.
Jim Lundberg




