Flakmoped med sachsmotor som bara går på full gas

Fråga: Har en gammal flakmoppe med 3-växlad Sachsmotor. I somras dog den plötsligt efter en stunds åkande och gick med stor svårighet att starta igen efter en stund. Nu har den till slut hamnat i det läget att den efter mycket trampande till slut startar, men då bara går när man nästan har fullgas. Så fort jag släpper lite på gasen så dör den. Går att köra med fullgas och orkar ungefär som vanligt, men dör direkt när man släpper gasen.

Vad göra?

Kjell-Åke Eriksson

 

Svar: Det låter som om en packbox i vevhuset har havererat. Oftast sker detta på svänghjulssidan där smörjningen är sämst. Packboxen kan se hel ut från utsidan, men kan ha tappat stora delar av tätningsläppen på insidan. Man brukar dock se att det runnit olja innanför tändplattan när man tagit bort svänghjulet. Det händer även att packboxar som är helt inklädda med gummi hoppat ur sitt hål. De som har en synlig stålstomme lossnar i princip aldrig.

Om du demonterar svänghjul och tändplatta kan du komma åt att byta packboxen utan att dela på motorn. Med en skruvmejsel eller hellre ett särskilt verktyg för packboxdemontering bryter man ut packboxen. Man kan även borra två, tre små hål (2 mm) jämt fördelat i sidan på packboxen där man drar i plåtskruvar. Sedan drar man ur packboxen med en hovtång genom att ta tag i skruvarna. Här gäller den bara att inte borra för djupt då ramlagret sitter precis innanför packboxen.

Den nya packboxen måste smörjas in med fett eller olja på insidan – annars kan den smälta av friktionsvärmen vid starten innan oljan från bensinen hinner dit. Om du monterar en gummiklädd packbox bör den och hålet i motorn avfettas noggrant med exempelvis thinner eller rödsprit. Stryk sedan ett tunt lager Loctite (gänglåsning) på packboxens utsida och tryck in den i hålet. Loctiten gör att den lättare glider in och limmar sedan fast den.

Jim Lundberg

Rulla till toppen