Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark Monarped med ILO FP 50-motor som har börjat knacka i vevlagret efter att jag planat toppen och jackat kolven. Det blev tydligen för mycket för den gamla motorn, Vad är det för typ av lager och finns de överhuvudtaget att få tag i och hur svårt är det att byta? Tacksam för all hjälp jag kan få.
Jan Andersson
Svar: Om den börjat knacka efter att du planat topplocket bör du först kolla att kolv och topplock inte har haft närkontakt på grund av allt för flitigt planande. ILO FP 50 har ett ganska robust vevstakslager, men visst kan även dessa ta slut. FP 50 har tre varianter av vevstakslager; 12 rullar 5×8 mm, 12 rullar 5×6 mm eller 28 rullar 4×4 mm. (I Stora Tvåtaktsboken har jag tyvärr felaktigt skrivit ”5×12 mm” istället för ”5×8 mm” Jag ber om ursäkt för detta och det kommer att ändras i kommande upplaga.) Kolla även att det inte är bussningen vid kolvbulten som glappat upp. ILO:n har en 10 mm bult och relativt stora oljehål i bussningen vilket ger en ganska liten lageryta.
I ett vevstakslager slits rullarna mest, därefter vevtappen och sist vevstaken. Ett rullbyte kan ofta återställa ett lager. Man får tänka på att varje hundradel som en rulle har slitits ner, så resulterar det i två hundradelar mer i glapp hos lagret. Radialspelet hos ett vevstakslager av denna typ bör ligga på 2-3 hundradelar, alltså 0,02-0,03 mm. Säg att man mäter upp ett spel på 0,08 mm. Då är spelet cirka 0,06 mm för stort. Om rullarna visar sig ha ”krympt” 0,02 mm i diameter så står de för 0,04 mm av det totala spelet. Enbart nya rullar kommer då att ge vevlagret ett spel på 0,04 mm (0,08-0,04=0,04 mm) vilket är acceptabelt. Om slitaget på delarna är måttligt och det inte finns några skador i form av gropar kan alltså ett rullbyte göra susen.
Eftersom din vevaxel kan innehålla olika typer och antal av rullar måste du först ta isär den. I Stora Tvåtaktsboken visas i detalj hur man pressar isär en vevaxel och riktar upp den efter lagerbyte. Man ska aldrig pressa vevtappen rakt igenom vevskivorna. En del tappar är koniska och då pressar man upp hålen så att vevtappen aldrig sitter kvar igen. Andra tappar har en ansats (större diameter i mitten) och då tar det tvärstopp. Men även om det är en helt cylindrisk tapp bör man undvika att pressa den genom bägge vevskivorna då det kan nötas bort material ur hålen som leder till att tappen inte sitter ordentligt efter återmontering.
Helst ska man trycka ur tappen ur ena vevskivan vilket kräver en kraftig fixtur (nedre bilderna). På FP 50 är vevskivorna runda och då kan man få grepp om dem med en kraftig avdragare med två armar. För att pressa ihop vevaxeln räcker det med ett rejält skruvstycke. Efterföljande riktning görs med en kopparhammare och kontroll görs med en indikatorklocka. Maximalt kast bör hållas under 0,03 mm. Rullar, lager och packboxar hittar man bland annat hos Jacking AB i Kungsör på telefon 0227-133 22. Om kolvbultsbussningen behöver bytas ut kan man svarva till en själv av lagerbrons SS 5204-15. Bussningen görs då 0,03-0,05 mm större än hålet i vevstaken. Efter inpressning måste den brotschas upp till rätt innermått. Spelet mot kolvbulten bör ligga på cirka 0,02 mm. Eller så gör man så här: Om man håller vevstaken horisontellt ska bulten nätt och jämt glida genom hålet av sin egen tyngd.
Jim Lundberg






