Fråga: Hej Jim. Angående den ryska motorcykeln TULA 200. Jag har problem med elstarten på den. Det är en Dynastart som även är som ett svänghjul direkt på vevaxeln. Den snurrar på bra om inte tändstiftet sitter i. När det sitter i orkar den knappt gå runt. Kompressionsmätare visar bara 3 kg. Jag hittade en ny på Classic Motor Marknad, men den bär sig likadant åt som den gamla. Den här dynastarten ska vara ungefär som den på Messerschmitten.
Tacksam för svar.
Kenneth Rosenqvist
Svar: Kolla att det inte sitter en massa kolpulver mellan kopparsegmenten i ankarets kollektor. Kol leder ju ström och kan ”koppla ihop” segmenten så att strömmen ökar rejält utan att för den skull bli mekaniskt arbete som det är tänkt. Det är också viktigt att kolen ligger an med rätt tryck mot kollektorn. För hårt tryck leder till att kolen nöts ner i förtid och för lågt tryck ger dålig kontakt vilket leder till upphettning av både kol och kollektor. Man kan ibland se att kollektorn är blåaktig efter värmeutvecklingen.
Kolla att kolen ligger mot kollektorn med hela sin yta. Om man vänder ett kol ett halvvarv så tappar man ofta en stor del av kontaktytan vilket ger sämre kontakt och högre värmeutveckling. Man kan enkelt slipa in kolen efter kollektorns radie genom att lägga ett våtslippapper (korn 320-600) runt kollektorn med slipkornen utåt. Sedan släpper man ner kolen mot papperet och så vrider man ankaret lite fram och tillbaka så slipas kolen till och får samma radie som kollektorn.
Det finns även olika kol till elmotorer och generatorer. Kol som sitter i starkströmsmotorer (230/400 volt) exempelvis i borrmaskiner, cirkelsågar och andra elverktyg kan ha en sämre ledningsförmåga (högre resistans) än kol avsedda för en lågspänningsmotor (6-24 volt).
Mät upp var du har spänningsfall i elsystemet. Mät först spänningen över batteriet (fulladdat och fungerande) med en multimeter samtidigt som du slår på starten. Om spänningen sjunker dramatiskt, kanske till hälften, är det något som drar mycket ström. Om spänningen bara sjunker någon volt fortsätter man mätningen. Mät på samma sätt över kolen med starten igång. Sjunker inte spänningen här så kan det bero på dålig kontakt mellan kol och kollektor. Mät även mellan dynastartens gods och ramen med starten igång. Om det är en spänning här så ligger spänningsfallet i jordanslutningen. Här ska det vara noll volt.
Jim Lundberg





