Fråga: Hej Jim och tack för tipset att få ut en kolv som sitter fast med hjälp av en fettspruta. Nu har jag en ny fråga då jag har börjat med att plocka ihop ILO 98cc motorn. Skruvarna som håller kopplingen på dessa motorer ska de dras ända in eller ska man dra halvvägs? För ju hårdare man drar åt dem desto större lamelltryck eller?
Johan
Svar: Kopplingsskruvarna på ILO 90 cc är visserligen delgängade, men om man drar in dem så långt gängan tillåter så går det knappt att frikoppla eftersom fjädrarna bottnar. Som du säger så får man en högre kraft som trycker ihop lamellerna ju mer man drar in skruvarna. På ILO:n kan man grundinställa fjädrarna genom att dra in skruven tills undersidan på skruvskallen ligger i liv med kopplingens tryckplatta. Hela skruvskallen befinner sig alltså utanför den lilla kopp som fjädern ligger i. Testa sedan att dra i kopplingsarmen och se hur tryckplattan rör sig. Om fjädrarna är lika hårt förspända ska plattan röra sig rakt utåt, utan att vinklas. Om plattan lyfter ojämnt drar man in de skruvar som sitter på den sida där plattan åker ut först och/eller så släpper man på de skruvar där plattan åker ut sist.
Observera att varje kopp har en knast som ska passas in i ett spår i tryckplattans hål. Detta förhindrar att koppen (och fjädern) kan rotera under drift och som i sin tur hindrar skruven från att gänga ur sig. Kopplingsmekanismen ska även ha ett visst spel vilket justeras med justerskruven i tryckplattans centrum. Jag har inga exakta mått på hur stor frigången ska vara på kopplingsarmen ovanpå motorn, men generellt så justerar man så att armen börjar arbeta när den och kopplingsvajern står i cirka 90 graders vinkel till varandra – gärna lite tidigare. Om kopplingen tenderar att slira kan man dra in skruvarna lika mycket – exempelvis ett varv i taget tills sliret försvinner.
Jim Lundberg

Dra in/ut skruvarna lika mycket vid justering så att tryckplattan lyfter jämnt.




