Stannar en fyrtaktsmotor alltid i samma läge?

Fråga: Hej! Visst är det så att en fyrcylindrig fyrtaktsmotor alltid stannar i samma läge? Varför?

Björn Johansson

 

Svar: Nja, en flercylindrig motor stannar snarare i samma lägen vilket är när en av cylindrarna ska till att komprimera (=bägge ventilerna är stängda). Där stöter kolven på motstånd och det är där vevaxeln slutligen stannar när motorn stängts av. Om man tittar på startkransen på en fyrcylindrig fyrtaktsmotor så brukar man kunna hitta två olika ställen, ett halvt varv från varandra, där kransen är mer sliten på grund av startmotorns ingrepp. Det är de positioner där någon kolv stannat vid kompression. Men det händer att det bara är ett ställe som är riktigt slitet på startkransen vilket indikerar att motorn inte har samma kompression på alla cylindrar. Då stannar vevaxeln oftare när kolven går upp i den eller de cylindrar som har högst kompression. Detta är ett tecken på att motorn är otät och behöver översyn i form av borrning och/eller ventilrenovering.

När startkransen är så sliten att startmotorn inte greppar i kuggarna finns det ett klassiskt trick. Antingen lossar man svänghjulet och vrider det ett snäpp på vevaxeln eller så värmer man av kransen från svänghjulet och krymper på den igen efter att man vänt på den så att den friska sidan på kuggarna pekar mot startmotorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen