Puch Kansas som inte går att kicka igång

Fråga: Hej Jim. Jag har en Puch Kansas 1974 som är näst intill omöjlig att starta med kicken, men om jag ”pular” igång den så startar den relativt fort. Vad kan det bero på? Har kollat tändningen, förgasaren med mera, men förgäves än så länge.

Att sedan kicken sitter dumt till bakom fotpinnen så man skaver av skinnet på framsidan benet är ju en annan sak.

Lage Penner

 

Svar: Om du med ”pular” menar en rullstart så kan det i sin tur bero på två saker att motorn behöver mera snurr för att starta. Det kan vara packboxarna i vevhuset som är otäta. Ett annat symtom på detta är att motorn går dåligt, eller inte alls, på tomgång utan måste hållas på relativt höga varv för att inte stanna.

Det kan även bero på att gnistan är för klen. Jag vet inte vad just en Puch Kansas ska ha för brytaravstånd, men de flesta tvåtaktare brukar ha 0,3-0,4 mm. Detta avstånd styr i sin tur något som heter abriss (fältbrytningsavstånd) vilket bestämmer hur stark (eller svag) gnistan ska bli. Testa med lite olika brytaravstånd och kolla gnistan med ett fungerande tändstift där sidoelektroden är bortklippt. Håll detta ”teststift” mot jord och kicka. Om allt är bra med tändningen ska gnistan orka hoppa de cirka 5 mm man får i gnistgap med bortklippt sidoelektrod. Om gnistan endast blir bra om du ställt brytarna långt utanför standardvärdet (0,3-0,4 mm) är brytarna förmodligen utslitna och bör bytas.

Även en dålig tändspole eller kondensator kan behöva bra snurr på motorn för att den ska starta. Bäst är nog att börja med följande test: Gör ett några startförsök och ta sedan ur tändstiftet. Är det torrt ligger felet i bränsletillförseln (exempelvis packboxarna) och är stiftet blött ligger felet i tändsystemet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen