Tvåtaktsmotor som skär hela tiden

Fråga: Hej. Jag har en fråga om en tvåtaktsmotor som skär hela tiden. Det är en ATV 50cc Adly (kanske att svära på detta forum) men hoppas på hjälp ändå. Vi har bytt kolv två gånger samt även cylinder en gång. Där är inget glapp i vevstaken och den har elektronisk tändning. Den har separat oljetank för smörjningen, men vi har kollat att den pumpar.

Vi har även provat att blanda oljan direkt i bensinen, men den skar ändå. Tittar man på nederkanten av cylindern så är där en massa ”klegg” invändigt. Är det normalt? Kanske en defekt packbox så transmissionsolja kommer upp det hållet, men kan det i så fall påverka att den skär? Väldigt frustrerande för sonen som vill köra men vågar inte lita på den. Lite för modern konstruktion för mig, själv mekar jag bäst med en Novolette.

Tacksam för svar

Alexander

 

Svar: Kolla att kolvspelet är tillräckligt. Jag känner inte till denna motor, men spelet borde vara 0,03-0,05 mm. Sedan beror det på var kontaktytorna sitter vid en skärning. Om vevstaken skulle vara krökt i sidled så skär kolven högst upp till vänster på ena sidan och längst ner till höger på den andra sidan – eller omvänt, beroende på åt vilket håll staken är krökt. Om kolven skär på samma sida som avgasporten kan det bero på att avgassystemet är igentäppt vilket kan öka motortemperaturen radikalt. Eller att tändningen är sen/bränsleblandningen för mager. Ett kritvitt tändstift är ett symtom på bägge dessa saker. Kolla tändningen med en stroboskoplampa.

Transmissionsolja tål inte höga temperaturer och det är en av anledningarna till att man har bestämt att motorolja har SAE 0 till SAE 70 och allt däröver (SAE 75) är transmissionsolja. Detta har man gjort för att ingen ska hälla transmissionsolja i en motor vilket kan leda till ett haveri. Det kan vara så att det läcker in transmissionsolja i vevhuset. Det borde då ryka rejält om avgaserna och gärna lukta lite surt om det är en GL5-olja i transmissionen.

Undvik att köra en separatsmord motor på oljeblandad bensin. Detta är ingen fara i sig, men vissa motorkonstruktioner är så gjorda att oljan från separatsmörjningen passerar några lager på sin väg in i vevhuset. Kör man då med tom oljetank kan dessa lager bli helt utan smörjning även om man blandat tvåtaktsoljan i bensinen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen