Fråga: ILO:s FP50 har ju kompression i både vevhuset och lamellhuset. Men enligt sprängskissen ska det inte vara någon tätning på axeln som kopplingsarmen sitter på. Kan det stämma? Jag tycker att kompressionen skulle försvinna där.
Per-Axel Dahlberg
Svar: Precis som du säger så finns det ingen tätning runt kopplingsarmen och eftersom vevhus och kopplingshus sitter ihop så tycker man att det borde läcka vevhuskompression förbi kopplingsarmen. Men armen ligger i ett relativt långt hål och dessutom med väldigt litet radialspel så det är en lång och smal spalt som vevhuskompressionen ska igenom. På axeln finns det fyra svarvade spår där man kan tänka sig att det skulle sitta o-ringar, men det ska det alltså inte.
Eftersom trycket ändras och byter riktning med så hög frekvens (83 gånger i sekunden vid 5000 varv per minut) så hinner inte mycket tryck ta sig förbi axeln där kopplingsarmen sitter. Det är möjligt att det fuktar lite av oljeblandad bensin där axeln tittar ut, men eftersom det gärna vill komma någon droppe bränsle från förgasaren rakt ovanför armen är det svårt att säga var oljan kommer ifrån.
Jim Lundberg




