Fråga: Hej Jim! Jag håller nu på att renovera en ILO FP50-motor till en Monarped 1954.
Problemet med den motorn är att den är kraftlös. Tack vare din bok Stora Tvåtaktsboken har jag kunnat läsa mig till hur man gör, mycket informativt. Där står bland annat att motorn kan ha dålig kompression om packboxarna är dåliga. Jag har bytt alla kullager och skall skaffa nya packboxar.
Det är svårt att få reda på vilken typ av packbox jag skall skaffa då det finns två olika modeller, enkel-läppad och dubbel-läppad. Vilken typ skall jag välja?
Med vänlig hälsning
Robert
Svar: Läckande packboxar ger sämre vevhuskompression och motorn kommer inte att fungera eller fungera dåligt. Original är det vanliga enkelläppade packboxar i ILO FP50. I Pianomotorn dök det upp dubbelläppade packboxar, men det är inte nödvändigt där heller. Enda stället där en dubbelläppad packbox verkligen hör hemma är mellan vevhus och transmission då det finns smörjmedel på bägge sidor av packboxen. På svänghjulssidan och vid kedjedrevet får bara den inre tätningsläppen smörjning och om man inte fyller upp utrymmet mellan tätningsläpparna vid montering kommer den yttre snart att nötas ner eller till och med smälta av friktionen – särskilt på svänghjulssidan.
Välj en enkelläppad packbox eftersom dessa på FP 50-motorn bara får smörjning från insidan. Men ta gärna packboxar med en yttre dammläpp. Det förlänger livslängden på tätningsläppen. Tänk på att alla packboxar, oavsett hur många tätningsläppar den har, ska smörjas in med fett eller olja vid montering så de inte går varma vid uppstarten. Kolla med Jacking AB på telefon 0227-133 22. De har de flesta sorters packboxar.
Jim Lundberg




