Fråga: Jag har renoverat en Opel Rekord Coupé Sprint 1977. Jag rev ner det vattenskadade innertaket (bilen är utrustad med taklucka) och har ett nytt innertak som ska monteras, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Tänkte att det skulle vara klassiskt genom att taket var spänt mellan framrutan och bakrutan men det är helt enkelt limmat och fäst i lister, hatthylla mm… Har ni några tips?
Svar: Är det limmat så är det egentligen inga stora problem. Jag vet inte om innertaket går in under rutlisterna, i så fall är det möjligt att du även måste ta bort rutorna.
Förhoppningsvis har du fått tag i ett formsytt innertak som passar perfekt och bytet går enkelt beskrivet till så här. Demontera det gamla taket (ibland måste man demontera lister, bältesinfästningar, hatthyllan osv). Gör rent ytorna som taket ska limmas mot. Gör en testmontering för att få en överblick över de moment som du behöver göra. Skaffa ett bra lim (en biltapetserare vet precis vad du behöver – glöm de billiga spraylimmerna) och sätt igång med monteringen.
På en del bilar, exempelvis Saab 99/900, är innertaket limmat på en stomme. Jag vet inte hur det är på Opel Rekord 1977, men om så är fallet ska stommen demonteras och limningen av tyget kan enkelt ske på garagegolvet.
Avsluta med att montera tillbaka lister osv.
Känner du dig osäker kan du kontakta en biltapetserare och få goda råd och eventuellt ett pris för jobbet, om du inte vill lägga ner de timmar som det trots allt tar att byta innertaket.
Lycka till
Robert Gustavsson
Har någon av våra mångkunniga läsare fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.




