Fråga: Jag funderar på att ge mig ut på långtur med gammelmoppen. Hur kan jag på ett smidigt sätt få information om vilka specialregler som gäller för 50-talsmopeden. Till exempel skyltar, registreringsbevis mm.
Hälsning Bengt
Svar: För att få framföra en äldre moped på allmän väg krävs det att den har en gällande trafikförsäkring och att föraren har en godkänd hjälm. Sedan ska givetvis mopeden vara i bra skick så att bromsar och lyse fungerar. Den ska också stämma överens med det typintyg som varje såld moped i Sverige har. Det innebär i praktiken att den inte ska vara trimmad eller på annat sätt ändrad i tekniskt avseende som andra hjuldimensioner, ändrad drevning och liknande.
I och med inträdet i EU har det uppstått en hel del förvirring när det gäller regler för äldre mopeder. Nu har vi två mopedklasser: Klass 1 där mopeden får gå i max 45 km/t och måste ha en registreringsskylt, och Klass 2 där mopeden får göra max 25 km/t. Våra gammelmoppar som sedan starten 1952 har haft 30 km/t som maxfart går då in under reglerna för dagens Klass 2-mopeder. Mer om detta kan du läsa om här och hos Transportstyrelsen. En utförlig beskrivning om gällande mopedregler kommer i ett senare nummer av Classic Motor.
Jim Lundberg




