Ford m151: inkörning

Fråga: Jag håller på att renovera en motor till min Ford m151a1 mutt 1967. Det är så att jag har bytt allt som går att byta i motorn till exempel kamaxel vevaxel kolvar mm, men undrar nu lite hur jag ska köra in motorn när den nu är sprillans ny? Jag har hittat specifikationer från US Army, manualen till motorn som för övrigt är en fyrcylindrig Ford L142 på 2 320cc och ger 72hk på 4000 rpm.

Manualen säger följnade:

Tomgångsinställning 625-675 rpm

10 min 2000 rpm

10 min 3000 rpm

Ventilspelsinställning och tomgångsinställning

10 min 3500 rpm

10 min 4000 rpm

5 min tomgång (inställning 625-675 rpm.)

Låter det vettigt?

Svar: Det finns väldigt många sätt som anses vara det rätta när man kör in motorer, och i mina öron är detta ett vettigt sätt. Glöm inte att smörja in kamnockar och lyftare med inkörningspasta eftersom du bytt kamaxel. Du kan även bygga upp lite oljetryck innan starten genom att köra på startmotorn med stiften bortmonterade – då hinner det komma fram lite olja till lagren.

Att köra motorn i cirka 20 minuter är för att säkerställa att lyftare och stötstänger roterar så de får en bra inslitning. Tänk på att motorn kan gå lite tyngre i början.

Kör sedan motorn lugnt de första 100 milen, låt bli fullgas och dra inte för långt på växlarna. Undvik dessutom jämnt gas för länge och motorbromsa ibland. Olje- och filterbyte inom den närmaste tiden är också bra när man kör in nyrenoverade motorer.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen