Söker kolvringar till JB 150

Fråga: Hej Jim. Tack för alla dina mekarhörnor i Classic Motor och inte minst Stora Tvåtaktsboken. Jag håller på att renovera min 150cc JB motor och det är guld värt att veta hur det hela sitter ihop innan man börjar skruva. Jag tycker inte om att skruva i blindo. Det har tidigare kostat några vänstergängade skruvar när man inte vet, eller gissar hur det sitter ihop. Kolven ser bra ut men kolvringarna sitter fast i spåren närmast avgasporten. Jag vill ju få loss dem men jag riskerar att bryta kolvringarna. Vet du var man kan få tag på nya? Kolven ser bra ut för övrigt och borde gå att använda men jag vill att kolvringarna skall vara lösa.

Hälsningar Håkan Leijon

 

Svar: Roligt att du tycker om mina alster. Det är min förhoppning att folk ska få lite hjälp och inspiration i garaget. JB 150:an har en tendens att gå varm och spår efter nypningar är inte ovanliga. Ibland fastnar ringarna vid avgasporten för att kolven smält lite och ”geggat” fast ringarna i spåret. Om man värmer kolven till ca 100-150 grader (handskar på) så kanske spåret utvidgas så att ringen släpper. Man kan föra in en smal plåtremsa innanför ringen och försiktigt dra remsan mot det ställe där ringen sitter fast. Var beredd på att ringen går av, och det kanske är lika bra så du får dit nya och fräscha ringar.

Nya JB 150-kolvar är svåra att hitta och en del  säljare vet att ta betalt, tyvärr. Över tusen kronor är ett pris jag fått (men inte accepterat) för en ny kolv. En fördel med JB-kolvar är att alla dimensioner har samma gjutning (59,0 – 59,5 – 60,0 mm) och då kan man svarva ner en för stor kolv till en mindre diameter. Kolla annars med TS Trading om de har ringar till din JB. Ringhöjden är 2,5 mm och diametern får du kolla med skjutmåttet på kolv eller cylinderlopp. Även C-G Jansson i Borlänge (070-229 68 43) kan ha ringar. Jag har sett flera säljare som har kolvringar på olika marknader.

Jim Lundberg

Rulla till toppen