Fråga: Hej Jim. Sachs 150 har ju en laddningsspole på 3 watt och en belysningsspole på 27 watt. Varför inte likrikta allt och köra över batteriet och få mer konstant spänning till lyset? Frågan är vad man ska ha för likriktare och spänningsregulator? Går det att använda båda spolarna till laddning eller blir det olika faser så det inte fungerar? Onödigt arbete men vore kul att få det att fungera.
PS Besiktningen gick bra, ut på långtur till sommaren.
Åke J
Svar: Om man ska få ut full effekt så måste man ta till något som heter helvågslikriktning vilket innebär att man måste lyfta alla inblandade strömspolar från jord. På den övre bilden ser man skillnaden på halv- och helvågslikriktning. Men den förra får man bara med en halvperiod vilket ger låg effekt och ett ”upphackat” strömflöde. På den övre bilden ser vi de båda varianterna och att man måste lyfta ljusspolen från jord vid helvågslikriktningen. I praktiken får man då lossa koppartrådens jordanslutning som brukar vara en lödning i spolens stomme och ansluta denna till likriktarens andra växelströmsingång.
Samma sak syns i den nedre bilden där det även är en regulator inritad. Visst fungerar det, men jag tror att totaleffekten blir lägre på grund av förluster i likriktningen. Däremot får man ett hel. och halvljus som lyser starkt vid låga motorvarv, exempelvis när man står vid stopptecken och rödljus. Det kan vara så att laddspolen inte ligger i fas med ljusspolarna och då bör den ha en egen likriktare som sedan parallellkopplas med den andra likriktaren (plus till plus). Lämplig likriktare är en som tål 25 ampere från Kjell & Co. Med lite tur kan man klara sig utan regulator om man bara ser till att alltid köra med lyset på så att batteriet inte överladdas. Kul att besiktningen gick bra – snart är våren här!
Jim Lundberg




