Svetsa trasiga kuggar på kickdrev?

Fråga: Hej. Har ett kickdrev till en DKW 125:a NV11 där några (4) kuggar är bortslitna, det som sitter på axeln. Vågar man svetsa dit nytt material och slipa fram nya kuggar? Om så är fallet, funkar det med vanlig migsvets. Behöver man härda efteråt. Jag förstår att detta kanske inte är bra om man ska använda den i dagligt bruk. Men den här är bara tänkt att köras några gånger per år.

Arne

 

Svar: Hade det handlat om ett snabbt roterande drev (typ växellådsdrev) hade jag nog sagt nej till svetsning av kuggar, men till en kickmekanism kan det fungera med svetsning. Jag skulle först värma drevet till mörk rödvärme (ca 600 grader) och låta det kallna sakta. Då går den gamla härdningen ut som annars kan orsaka sprickor vid svetsningen.

Lägg sedan på material med svetsen tills det finns lite arbetsmån. Nu kommer den tålamodsprövande biten – att fila fram nya kuggar med rätt delning. Det blir mycket testande innan man fått till det. Ofta är den första kuggen som går i ingrepp nerslipad till låg höjd för att ingreppet ska bli lättare. Vill du vara noga kan du använda märkfärg på kuggarna för att se hur de ligger an mot varandra. Märkfärg gör man enkelt av målarfärg blandat med lite konsistensfett.

Härdningen går till så att drevet värms till orange färg (ca 800 grader) och sedan doppar man det i vatten – gärna med lite koksalt i sig. Efter härdning bör drevet anlöpas så att det inte blir glashårt (och skört). Putsa av glödskal och oxid så att drevet blir metallrent. Värm det sedan försiktigt med gasolbrännare tills det fått en blåaktig oxidhinna (ca 300 grader) och låt det kallna.

Detta kan fungera, men man får ta det för vad det är – en kugg kan brista och ställa till det i växellådan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen