Flat eller kupig kolv i Kreidler?

Fråga: Min mopedmotor Kreidler är i originalutförande försedd med flat kolv. Jag hade tänkt att modifiera en kolv som inte är flat till den aktuella motorn. Finns det någon avgörande skillnad i förbränningsförloppet mellan flat och kupig kolv?

Med hälsning Bengt

 

Svar: En kolv med konvex (kupig utåt) topp kommer att ge en högre kompression vilket ger en starkare motor, förutsatt att kolvtoppen når högre upp i förbränningsrummet jämfört med originalkolven.  Tvåtaktare är känsliga för allt för hög kompression och är kompressionen för hög kommer motorn inte att varva ur som den ska. Även tändningsknack kan uppstå vilket kan skada både kolv och topplock. Exakt hur själva förbränningsförloppet ändras kan jag tyvärr inte svara på.

Sedan får ju kolven inte gå för nära topplocket. Är man osäker så lägger man en klump modellera eller marsipan på kolvtoppen, skruvar på topplocket och drar runt motorn ett varv eller två. Sedan skär man upp klumpen och mäter hur sammantryckt den är. Minst 0,5 mm skulle jag vilja rekommendera mellan kolvtopp och topplock.

Jim Lundberg

Rulla till toppen