Fråga: Det finns en olja som heter Transmax Dex III Multivehicle, Castrol. Är denna olja okej att ha till Puch Dakota från 1977 och Zündapp Sport Combinette från 1961, samt till en Victoria EM50 motor?
Ronny Andersson
Svar: En effektsvag moped med de låga kuggtryck som råder i växellådan kan klara sig med alla möjliga typer av smörjmedel. Jag har träffat personer som har kört med både matolja och dieselolja i växellådan på mopederna utan problem – i alla fall på kort sikt. Vad som sker efter ett antal år kan vara något helt annat.
Den olja du nämner är en automatlådeolja (ATF) av ”universalmodell” som ska fungera i både Fords och GM:s automater med vissa undantag. En automatlådeolja är lite tillspetsat en ”högpresterande hydraulolja” där smörjning kanske inte är den mest framträdande egenskapen. Men den fungerar säkert i din moped. Det låter som att du har några flaskor/dunkar över?
Tyvärr så är det en del som rekommenderar ATF-olja till manuella mopedväxellådor när dessa börjat slira på kopplingen eftersom en ATF-olja är något ”strävare” än en motor- eller transmissionsolja. Detta blir lite som skrönan om ”bananen i växellådan” vid skumma bilaffärer – man åtgärdar inte själva felet, utan tar bara bort symtomen. Om dina mopeder drabbats av slirande kopplingar och detta är anledningen till ditt val av olja skulle jag råda dig till att åtgärda kopplingarna och sedan hälla i den typ av olja som motortillverkaren rekommenderar.
Jim Lundberg




