Fråga: Hej. Jag håller på att renovera en Monarscoot med ILO-Pianomotor G50 B 1961, med kick. Den är sönderplockad sedan tidigare. Jag har din bok ”Stora Tvåtaktsboken” som är tydlig och bra. Jag har problem att få motorn att starta, och det verkar vara på bränsledelen (gnistan är bra). Min fråga är hur cylindern skall vara utformad? Jag har en lättmetallcylinder där den nedre delen som går ned i vevhuset är rak utan några slitsar. Cylindern har foder. Jag har även en gjutjärnscylinder där överströmningskanaler mm. är lika ovanstående men den del som går ned i vevhuset har slitsar. Vilken är den rätta?
MVH
Torbjörn Stål
Svar: De första ILO-motorerna som den enväxlade FP 50 hade gjutjärnscylindrar, medan Piano-motorn (G 50) fick en aluminiumcylinder med ett gjutjärnsfoder. Bägge cylindrarna passar på bägge motorerna, men gjutjärnscylindern har ofta ett större insug vilket kan ge lite mer ”sprutt” i motorn.
Om motorn är svårstartad kan du göra följande enkla test. Gör några startförsök och ta ur tändstiftet. Är stiftet vått är det tändningsproblem och är det torrt är det bränsletillförseln som strejkar.
Jim Lundberg




