Fråga: Hej! Jag har bytt ut växelföraren på en Husqvarna 120cc motor. När jag skulle montera ihop blockhalvorna gick det väldigt trögt och jag fick värma vänstra halvan ganska mycket för att få till det. Nu verkar det som om den halvan har ändrat form för tändplattan går inte att få på plats samt att vevaxeln går väldigt trögt när alla skruvar sitter åt. Lossar jag skruvarna ett halvt var går det dock lättare. Har ni någon ide på vad som har gått snett, och gärna några tips på hur man rättar till det.
Tack på förhand.
//Jocke
Svar: Det låter som att ramlagren inte gått in helt i sina hål. Detta kan i sin tur bero på att de kantrat eller att det fanns smuts eller grader i hålet. Tändplattan sitter visserligen ganska tajt i sin försänkning i blocket och därför kan det se värre ut än vad det är. Jag skulle nog ta isär motorn för att se hur det står till med ramlagren. När man monterade vevaxlarna på Husqvarnafabriken så drog man ut vevaxelns tappar med en särskild avdragare som skonsamt drog in lagren i sina hål. Detta verktyg fäst då i gängorna längst ut på respektive ramlagertapp.
En ”quick-fix” som du kan testa är att värma bägge blockhalvorna runt ramlagren till cirka 100 grader – akta packboxarna om de är monterade. Knacka därefter i änden på varje ramlager tapp med en plasthammare eller möjligtvis en blyklubba. Knacka växelvis på höger och vänster tapp. På detta vis kan vevaxelns ramlager sätta sig i ändläget och lagren får det spel de behöver. Om axeln går lätt efter denna behandling är förmodligen detta problem löst.
När det gäller tändplattan som inte vill gå ner i sitt läge i blocket får du försöka se var det är tajt. Tänk på att tändplattan är rätt skör, särskilt vid de slitsade hålen för skruvarna, så ta det varligt när den ska på plats. Det kan ju vara så att det behövs tas bort någon tiondel av godset på insidan i blocket på ett eller flera ställen. Aluminium är mjukt och med en vass morakniv kan man skava bort material på de höga punkterna med hyfsad precision. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för denna motor.
Jim Lundberg





